Thursday, December 20, 2012

Setelah 8 Tahun


8 TAHUN, bersamaan dengan kurang lebih 2920 hari lamanya kepala hotak aku ini telah berserabut dengan hal PTPTN. Pinjaman yang cuma berjumlah RM 5,000 itu terasa terlalu besar jumlahnya dan amat membebankan pembayarannya. Sungguh. Keseluruhan 5,000 yang diberi, tak ada 1 sen pun yang aku gunakan untuk bersuka-suka. Semuanya aku gunakan untuk menanggung pengajian. Mengambil kursus pertanian di UPM Kampus Bintulu memerlukan belanja yang cukup besar. Cukup besar.

Alhamdulillah. Hari ini aku sangat bersyukur kerana telah berjaya melunaskan pinjaman ini. Terasa satu beban besar dalam kepala hotak aku ni dah meringan sedikit. Total bayaran balik yang aku lunaskan dalam tempoh 8 tahun ini adalah sebanyak RM 5789.01. Wow! Jutaan terima kasih aku ucapkan buat bonda dan ayahanda tercinta yang banyak membantu aku dalam hal ini. Terima kasih.

PTPTN selesai, selepas ini aku akan memberikan komitmen sepenuhnya untuk membuat bayaran balik pinjaman Yayasan Terengganu. Pinjaman Yayasan memang berbaloi ye, kawan-kawan. Pinjam RM 10,500 dan jumlah yang perlu dibayar juga RM 10,500. Tiada bunga. Alhamdulillah, setakat ini aku telah berjaya melunaskan bayaran sebanyak RM 1,690. Baki lagi RM 8,810 akan dibayar selama 5 tahun ini secara ansuran bulanan. Selepas 2017, aku akan bebas dari hutang pinjaman pembelajaran. Insya-Allah.

Telah banyak wang ringgit yang telah dikorbankan oleh ayah dan bonda demi melihat aku berjaya menggenggam segulung diploma dan memperolehi kerja yang baik. Alhamdulillah. Aku hadiahkan diploma ini buat mereka. Insya-Allah, hari depan akan lebih baik.

Amin.

2 comments:

  1. yeehaaa.. bestnya terlepas dari bebanan kan.. akak pun x habis2 lagi ni ptptn masa kat aswara dulu..

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah, Kak Nadd.
    Lega sungguh diwatnya.
    Takpe, kak.
    Pelan2 kayuh.
    N pun ada lagi hutang yayasan tu.
    Cumanya tak sakit kepala macam dengan ptptn.
    :)

    ReplyDelete