Tuesday, December 11, 2012

Bond, James Bond


SEPERTI yang semua orang sedia maklum, semalam merupakan hari cuti buat penduduk Selangor. Kenapa? Carilah sendiri dalam kalendar. Jangan malas. Huhuhu. Jadi, demi tidak membazirkan hari cuti berlalu begitu sahaja, aku mengambil keputusan untuk berjimba-jimba bersama Cik Bella yang manis.

Ke mana?

Makan dan tengok wayang. Apa lagi? Bosan betul tapi apakan daya, itu sahaja keterbatasan aktiviti yang ada. Jadi lenjan sajalah! Kami meraikan makan dengan bersungguh. Bermula dengan Kenny's Chicken Quarter Meals di Kenny Rogers dan diakhiri dengan Chicken Teriyaki di Subway. Ayam dan ayam. Hohoho~ Aku memang pencinta dan penggila ayam ya, kawan-kawan. Sekian, terima kasih.

Wayang?

Oh, aku memilih sebuah filem yang sudah lama ditayangkan (tapi dah tentunya masih belum sempat ditonton). Cik Bella ternyata tidak banyak kerenah dan mengikut saranan dari aku. Jadi, 'pilem' apakah yang menjadi pilihan hatiku? Jeng... jeng... jeng!

It's... Skyfall!

Yap! Anda betul. Aku memang peminat Bond. Tapi sejak aktor sasa yang kacak (menurut Cik Bella) bernama Daniel Craig ini menjadi Agen 007, minat aku seakan surut. Casino Royale dan Quantum of Solace tidak berada dalam Senarai Wajib Tonton aku semasa ia ditayangkan. Pada pandangan aku, Craig tidak 'berwajah' Bond. Hal ini disangkal keras oleh Si Bulat dan selalu menjadi topik pertengkaran kami. Pada pendapat Si Bulat, Craig adalah Bond yang sebenar. Pada pendapat aku, tak ada aktor yang setanding Sean Connery (dalam memerankan watak Bond) dan Pierce Brosnan juga tak kurang hebat (kerana dia berada dalam zaman aku). Oh, Roger Moore juga boleh tahan. Siapa boleh lupakan The Man with the Golden Gun? Tapi  di tangga pertama tetap Connery... oh! Ini adalah dilema antara aku dan Si Bulat. Aku dengan Connery dan Si Bulat dengan Craig. Pendapat anda?

Huhuhuhu~

Berbalik kepada Skyfall. Ia adalah filem yang berbaloi untuk ditonton. Ada beberapa babak yang berhasil mendatangkan rasa teruja. Ada juga yang agak mendatar dan sedikit menjemukan. Tapi, hey! Skyfall tetap menjaminkan kepuasan tontonan. Aku juga bersetuju dengan Epool. Runut bunyi untuk filem ini, yang juga memakai judul Skyfall telah didendangkan oleh Adele, dihasilkan dengan baik. Menurut Epool, rentaknya ada sedikit-sedikit seperti Diamonds Are Forever. Sebaliknya aku berpendapat ia lebih kepada Tomorrow Never Dies dan The World Is Not Enough. Moodnya sama. Pada pandangan akulah. Aku bukan arif sangat pasal muzik. Cuma, bagi aku, muzik sama seperti buku. Ia sama-sama memerlukan mood dan bayangan. Ia harus mampu membawa aku ke suatu dimensi yang lain. Dimensi lagu atau buku tersebut. Kalau tak, selalunya aku tak akan teruskan mendengar atau membaca. Lebih dari itu, Live and Let Die adalah pilihan aku untuk kategori runut bunyi filem-filem James Bond. Licence to Kill juga termasuk dalam senarai top 5 selain Thunderball dan Goldfinger. ^_^

Baiklah. Rasanya dah cukup banyak aku membebel tentang Bond dan 007. Huhuhu. Bagi kawan-kawan yang belum menonton, aku syorkan Skyfall untuk anda. Rumah agam di tengah pergunungan adalah impian seumur hidup aku. Ia betul-betul seperti Skyfall di Scotland yang digambarkan di dalam filem ini. Bahagian inilah yang paling membuatkan aku terkesan. 'Kembali ke masa silam untuk berada satu langkah di hadapan'. 

Sila tonton ya. ^_^ 

No comments:

Post a Comment