Thursday, December 6, 2012

Angker Ke? Hahaha~


AKU terpanggil untuk menulis entri ni selepas melalui satu sesi perbualan bersama my beloved Poh. Poh merungut pasal jirannya yang asyik menumbuk lesung tengah-tengah malam buta, apahalkah? Kebetulan aku teringat Kak CT Nazariah pun pernah cerita pasal rumah yang terletak di atas rumahnya (flat) asyik kedengaran bunyi bising. Bila suaminya jenguk, rupanya rumah atas itu tidak berpenghuni. Jadi siapakah yang buat bising? Kebetulan juga, tempoh hari semasa di rumah Along, timbul juga hal yang sama (seperti Kak CT). Jeng... jeng... jeng! Apa kejadahnya semua ini?

Huhuhuhu~

Kita gelak dulu sebelum ke bahagian yang serius. Untuk aku sendiri, yang sebelum ini ada dua pengalaman menghuni rumah sebegini (1 flat dan 1 apartment) hal ini juga pernah terjadi kepada aku. Semasa tinggal di Flat Sri Penara, Bandar Sri Permaisuri, aku sentiasa dengar bunyi guli jatuh dan kanak-kanak berlari-larian di tingkat atas rumah aku. Boleh dikatakan setiap hari dan bunyi itu pada tengah-tengah malam. Bila pindah ke Apartment Jati 1, di USj 1, hal yang sama juga. Plus, lagi hebat. Ada bunyi orang menumbuk lesung dan asyik pindah-pindah barang. Pernah satu malam ni, bunyi macam peti ais jatuh terhempas kat atas. Bergegar aku rasa. Jati 1 memang lagi dahsyat. Kadang-kadang ada bunyi 'orang' kat atas tu heret tong gas dan kemudian gulingkannya.

Ada beberapa perkara utama yang boleh aku fokuskan di sini. Pertama, bunyi guli jatuh. Ini yang paling terkenal sekali. Kedua, sama ada bunyi orang tumbuk lesung atau orang mengetuk tukul (paku). Ketiga, sama ada bunyi orang alih-alih barang (berkemas macam nak pindah @ baru pindah) atau bunyi kanak-kanak berlari. Ini memang satu fenomena yang pelik sebenarnya. Tapi secara jujur, aku tak fikir ia berkaitan dengan makhluk angker.

Kenapa?

Rasanya jawapannya cukup mudah. Aku syak ini adalah fenomena normal untuk rumah yang bertingkat-tingkat macam gini. Sebab yang kenanya pun semua di rumah flat atau apartment. Nak jelaskan dengan terperinci apa yang menyebabkan bunyi-bunyi tu memanglah sukar. Elok juga kalau kita jangan takutkan diri sendiri. 

Aku tak nafikan, pada tengah-tengah malam dan kalau korang bersendirian pula, memanglah amat menyeramkan bila terdengar bunyi-bunyi macam ni. Pada aku sendiri, bunyi yang paling creepy ialah bunyi guli jatuh tu. Bunyinya berdenting-denting dan bergolek sangat meremangkan bulu roma. Terbayang seakan ada anak puaka yang sedang bermain-main dengannya (ataupun guli itu sebenarnya biji mata si anak puaka. Ala, macam dalam filem Flat 3A tu). Sekali lagi suka untuk aku tekankan di sini, lebih elok kalau kita jangan takutkan diri sendiri dengan berimaginasi yang bukan-bukan seperti itu.

Jadi bagi kawan-kawan yang mengalami masalah seperti ini, aku syorkan supaya mula menganggap hal ini sebagai fenomena normal. Kalau masih ada sisa-sisa ragu dan risau (atau takut), bagus untuk aku kongsikan di sini satu amalan yang baik iaitu :

Sebelum tidur, bacalah ayat-ayat suci seperti Surah an-Naas, al-Falaq dan al-Ikhlas sebanyak tiga kali. Kemudian kebaslah tempat tidur anda sambil berselawat ke atas Rasullullah SAW. Selesai dengan itu, jangan lupa baca doa tidur dan tidurlah. Tawakal dan berserah kepada ALLAH SWT. Insya-Allah, kita akan terhindar dari permainan iblis, syaitan dan tentera-tenteranya. Amin.

Selamat malam. ^_^

Aku paling benci doll. Aku tak pernah tengok benda 
ni comel, sebaliknya sangat creepy!

2 comments: