Tuesday, July 24, 2012

Negatif


TAK TAHU nak cakap macam mana. Haizzz... sejak semalam sehingga membawa ke hari ini, aku berasa terlalu sedih. Sedih apabila orang terlalu mudah salah faham dengan apa yang aku buat dan cakap. Kadang-kadang kita ketawa sebab rasa lucu bila seseorang itu berkata sesuatu, tapi dia terasa yang ketawa aku adalah menyindir dia. Kadang-kadang kita puji seseorang tu, tapi dia terasa pujian kita adalah sindiran sebab kita cemburu.

Haizzz...

Mengapa pemikiran sesetengah orang boleh jadi begitu negatif? Kalau kita bagi komen yang membina, dia anggap kita nak menjatuhkan dia. Kalau kita bagi cadangan baik pulih sistem kat tempat kita kerja, dia anggap kita kata dia tak tahu buat kerja selama ni. Aduhai. Janganlah begitu negatif.

Aku terasa sedih, apabila kata-kata aku disalah erti, dan dinilai serong. Aku bukan berkata-kata mengikut rasa atau sekadar suka-suka. Sebelum aku buka mulut, aku dah fikir hal ini selama berminggu, semasak-masaknya aku kira. Aku juga tanyakan pandangan orang yang layak. Ini adalah kata-kata yang sudah ditimbang tara. Sudah dinilai buruk baiknya. Aku sungguh-sungguh sedih. Bukan aku beremosi, namun terasa juga diri ini seperti langsung tak dihargai.

Aku berterima kasih kerana masih ada orang-orang yang mengerti dan cuba membantu serta memberikan kekuatan. Alhamdulillah. Aku tak sendirian dalam hal ini. Syukur. Mungkin ini adalah dugaan bulan puasa. Siapa tahu apabila semuanya selesai, ALLAH akan memberikan yang baik-baik buat aku. InsyaAllah. Mudah-mudahan. Kalau pun usaha ini bakal tidak berhasil, mungkin ALLAH menangguhkannya terlebih dahulu untuk menguji sabar aku. InsyaAllah, aku akan bersabar.

Aku berharap... dan kalau harapanku tak kesampaian, tiadalah aku berpatah hati melainkan sabar juga. Andai kata tiada hari ini, mungkin esok akan ada. InsyaAllah. Doa. Itu yang termampu untuk aku lakukan.

Semoga sinar Ramadhan akan terus menyuluh jalanku. Amin...

2 comments:

  1. sb tu N ngn akak ngam, ngn org lain kena amik masa,..kan...kan...hehhe

    ReplyDelete
  2. betullah tu, kak
    akak rock!
    huhuhu...
    ^_^

    ReplyDelete