Tuesday, July 31, 2012

Ayah ~ Diari Ramadhan 3


RISAU... risau... risau. Itulah antara perasaan yang membaur dalam hati aku sekarang ni. Isnin lepas, ayah aku mula ditahan di wad kerana bengkak pada kakinya masih tak mahu surut selepas hampir seminggu (atau dua?) membengkak. Mulanya aku keliru juga kenapa kaki ayah membengkak tiba-tiba macam tu. Rupanya, selepas ditahan dan dijalankan pemeriksaan yang lebih lanjut, saluran darah pada kaki ayah sebenarnya tersumbat.

Darah terlalu pekat.

Itulah puncanya. Darah ayah terlalu pekat. Akibat mengelak dari makan ubat cair darah, akhirnya kaki terpaksa menanggung bengkak. Kasihan ayahku. Sedih juga dengar dia di wad ketika telah seronok menyambut Ramadhan ni. Terasa terbantut rasa. Aku pun jadi risaukan mak yang setiap hari berulang-alik menjenguk ayah. Tahu sajalah mak. Lututnya sendiri sakit tak sudah-sudah. :( Hmmm... ayah tak bagi sesiapa temankan dia. Dia tak mahu susahkan orang. Aku tahu perangai ayah. Memang selagi boleh tak nak menyusahkan sesiapa.

Hujung minggu ni aku akan pulang ke kampung bersama Along dan Kak Long. Kak Long sedang memikul berita gembira. Alhamdulillah. Aku sentiasa mendoakan yang terbaik untuknya dan Along. Kawan-kawan, mohon doakan bersama ya? Semoga rahmat ALLAH SWT akan kekal berpanjangan. Terima kasih. Mohon doakan juga ayahku akan lekas sembuh dan dapat bersama kami meraikan Ramadhan dan Syawal ini. Sebagai hamba-NYA, aku redha dan hanya mampu berdoa yang baik-baik sahaja.

Amin.

No comments:

Post a Comment