Friday, July 20, 2012

Puasa ~ Diari Ramadhan 1


ASSALAMUALAIKUM! Hah, tiba-tiba aku rasa pulak bagi salam. Selalunya main redah saja. Huhuhu. Bukan apa, katanya Ramadhan ni lebih menuntut kita memesrai perubahan kepada kebaikan. Jadinya salam ku hulur tanda muafakat. Alhamdulillah. ^_^

Hari ni hari pertama berpuasa, jadinya lemaulah sedikit. Aku memang akan lemau sekitar 2, 3 pertama. Lepas masuk hari ke4 barulah semuanya akan kembali normal. Itu biasa. Luar biasanya, aku kena jaga pemakanan supaya dapat berpuasa dengan cemerlang. Kalau tidak, alamatnya En. Gastrik akan mengganas dan melancarkan perang di dalam perut saya. Akibatnya, tentulah rancangan berpuasa penuh (kecuali ketika bulan merah) akan gagal secara total. Tahun lepas aku berpuasa hanya 14 hari. Sedih betul. 5 hari tinggal sebab bulan merah dan bakinya tinggal akibat serangan En. Gastrik.

Jadi! Dengan semangat yang berkobar-kobar, aku berazam penuh untuk berhati-hati dan menjaga pemakanan dengan sebaik-baiknya. Buat masa awal ni, aku akan lebihkan makan yang lembut. Bubur, nestum, oat dan sebagainya. Bila dah stabil ni baru akan makan nasi kembali. Huhuhuhu. Berusahalah! (semoga dapat turunkan berat badan yang menggila naik ni!)

Hari pertama puasa.

Aku ke rumah along di Putrajaya. Sajalah nak sambut puasa bersama adik-beradik. Kak long menghidangkan juadah istimewa, daging masak kicap untuk acara sahur. Sedap! Sejak kecil aku memang suka masakan yang berasaskan kicap. Tapi sayangnya, aku memilih menu selamat untuk sahur. Segelas Nestum + susu Anlene. Seperti biasa, diikuti dengan sajian ubat-ubatan bagi mengawal allergik dan gastrik. Sebiji kurma dan kemudian dua gelas air kosong. Wah! Kenyang.

Sekarang ni, tengah hari. Jadinya bersantai-santailah kami adik-beradik. Menjelang petang nanti barulah akan kembali sibuk di dapur. Bersibuk-sibuk untuk mengerjakan juadah untuk berbuka puasa. Asasnya ayam. Sekarang aku dengan kak long sedang berkira-kira untuk membikin apa. Ayam kari? Ayah gulai cili api? Ayam tomyam? Ayam sup berempah? Ayam kurma? Ayam panggang?

Wah! Wah!

Kecur pulak terasa air liur. Tak apalah, sekejap lagi tahulah kami mengerjakan awak, Encik Ayam. Huhuhuhu. Misi utama tahun ni, tiada bazar Ramadhan!

No... no... no!

Jangan pergi bazar Ramadhan demi untuk mengelakkan pembaziran, berjimat-cermat dan menguruskan badan. Harus sederhana. Aku bukan berangan nak badan macam Cameron Diaz pun. Cuma target nak turunkan 20 kg sahaja. Kembali ke berat badan asal aku dulu. Sekarang ni terasa berat sangat badan. Nak berjalan pun malas. Harap sangat menjelang berakhirnya Ramadhan, paling kurang pun mesti turun 5 kg. Paling-paling kuranglah tu. Kawan-kawan tolong doakan, ye?

Huhuhu. Baiklah, selamat berpuasa dan berbuka kepada semua! Semoga berhasil mendapatkan puasa yang sempurna.

Amin.

No comments:

Post a Comment