Thursday, July 26, 2012

Kifarah ~ Diari Ramadhan 2


SEMALAM adalah hari ke6 berpuasa. Aku hanya mampu bekerja separuh hari. Hidung terlalu perit dan tekak terlalu sakit. Selepas buat muka kasihan pada HR, aku bergegas ke klinik berhampiran. Doktornya lucu, menyebabkan aku mengambil keputusan untuk mengulang datang di lain kali.

Seperti yang sudah aku jangka, terdapat jangkitan di En. Kerongkong. Katanya mungkin aku ada termakan sesuatu yang gatal / pedas / masam @ jeruk / MSG / terlalu panas. Itu yang menyebabkan tekak aku rupanya sudah luka. Tanpa aku sedar, aku juga rupanya demam. Dia menasihatkan aku supaya berbuka dan banyakkan minum air sejuk. Berbekalkan antibiotik, paracetamol, loratadine, bromhexine, sejenis ubat berwarna maroon untuk dihisap, sekeping bil untuk claim dengan syarikat dan sekeping sijil sakit, aku pun menggagahkan diri balik ke rumah dengan kepala yang serba pening.

Berbuka?

Oh, tidak! Jam telah menunjukkan pukul 1.30 tengah hari. Tak mungkin aku nak berbuka. Suhu badan yang demam sangat merimaskan. Aku pun ke bilik mandi dan mandi. Hahaha. Usai mandi, aku rebahkan badan ke tilam yang serba empuk lalu tertidur pulas. Aku terjaga pun hanya pada pukul 6.00 petang. Sekali lagi aku mandi dan kemudian menggagahkan diri berjalan membeli juadah berbuka. Memandang En. Doktor sudah berpesan, maka aku tabahkan hati dan tahan diri daripada membeli sayur keladi asam pedas yang kelihatan sungguh-sungguh enak. Akhirnya, aku beli nasi bersama sayur masak lemak bersama seplastik air mata kucing yang sangat-sangat sedap.

Alhamdulillah. Hari ni demam aku dah kebah. Tapi masih bersisa perit di tekak dan badan terasa sangat lesu. Haizz... semoga Tuhan memberikan aku banyak kesabaran untuk menghadapi dugaan ini. Sekejap lagi nak menunggang ke Putrajaya. Aduhai... tak terdaya rasanya. Semoga aku dapat bertahan.

Amin.

2 comments:

  1. Ko ni dlam sakit2 tekak makan keladi lagi. Tak makin gatal ke tekak?

    ReplyDelete
  2. Itulah namanya menggatal, sahabat.
    Apa boleh buat.
    Huhuhu...

    ReplyDelete