Sunday, June 26, 2011

Lor, Nok Saman Puloks?!

(Ehsan Pakcik Google)

HAHAHA! Nak gelak rasanya bila baru2 nih kecoh isu sebuah pertubuhan yang pada aku sangat bersifat perkauman ni nak menyaman penerbit filem kerana adu mereka penerbit filem ni telah menjatuhkan nama baik mereka melalui dua buah filem aksi. Pertama sekali, nasihat aku kepada kawan2 yang sedang membaca entri ini perlu diingatkan dengan tegasnya ;

"Aku menulis entri ini bukan menyokong mana-mana pihak. Ini adalah pandangan aku yang paling peribadi dengan tidak mengambil kira siapa aku dan di mana aku bekerja!"

Bagi sesiapa yang tak boleh menghadam penegasan aku ini, aku syorkan supaya berhenti membaca dan sila ke blog lain. Hahaha... Aku sangat2 menyokong kalau penerbit filem ini enggan meminta maaf kepada pertubuhan perkauman ini. Tak perlu nak minta-minta maaf segala! Aku yakin, siapa yang makan cili maka dialah yang akan terasa bahang pedas pijarnya. Sepanjang aku menonton filem yang telah kononnya menyinggung dan menjatuhkan nama baik tu, aku tak nampak pun di mana bahagian menyinggungnya. Malah, masa aku menonton dulu (aku tonton dulu sebelum 1 Malaysia menonton) aku tak teringat dan terfikir langsung pun pasal pertubuhan terbabit. Apahal pula sekarang ni tetiba nak melenting?

Janganlah tambah memperbodohkan diri sendiri. Dengan buat pertubuhan yang bersifat perkauman begini pun, kau dah nampak kurang cerdik. Aku hairan. Kenapa orang kita begitu lekas melenting dan sibuk sangat2 nak mempertahankan soal ketuanan??? Agama dan bangsa adalah hal yang peribadi. Tak perlu berbalah andai kita saling mengerti dan menghormati. Ia adalah budaya dan cara hidup kita. 1001 pertubuhan untuk membela ketuanan pun, tak ada bernilai apa-apa kalau jati diri lemah dan tidak saur dengan agama yang menjadi tunjang hidup.

Terkadang aku melihat orang terlebih berbangsa dari beragama. Pada aku itu sudah jadi salah! Mereka katakan agama dan bangsa itu berbeza. Agama di hati dan agenda bangsa menjadi perjuangan. Salah! Agama itu cara hidup. Agama harus melebihi bangsa! Kita ini sebagai orang Islam, tidak mengenal warna kulit.

Aku bangga menjadi orang Melayu. Bangsaku penuh dengan sifat kesopanan dan santun. Laku dan bicara semuanya manis tersusun. Tapi dalam masa yang sama aku juga kesal dengan Melayu yang penuh dengan sifat tergugat dan iri. Kalau kita meyakini ketuanan bangsa kita, kenapa harus rasa tergugat dan takut hak-hak kita akan dicabuli oleh bangsa lain?

Mengapa...? Mengapa...? MENGAPA???

Eh, soal saman tadi dah tercicir di mana? Entahlah, di celah ketiak barangkali. Garu-garu! Terasa gatal puloks! Ahaks!

1 comment:

  1. kikikiki..aku tau fil mana yg menjadi kata2 ko tuh..akak sdri pon tak paham sbnrnya..apa kena mengena ngn citer tuh???konpius

    ReplyDelete