Tuesday, October 16, 2012

Hujah Pembelaan

Pandangan yang berbeza. Pengalaman sendiri.
(Ehsan Google)

BILA memperkata tentang bahasa, aku adalah orang yang berasa senang dan bertanggungjawab untuk memperjuangkannya. Huhuhu. Aku paling menyenangi ketegasan Puan Nisah Haron yang bersungguh mahukan bahasa dieja dengan betul dan mengharamkan sistem ejaan SMS. Apatah lagi gaya remaja dewasa ini yang gemar menggunakan bahasa 'Ewww'. Apakah bahasa Ewww? Contoh adalah seperti di bawah.

"Aq sukew diew. Seyes. Tp ta taw diew sukew aq x?"

Atau

"Titew nk tidow da. Gud8!"

Maaf kalau contoh di atas tidak menepati gaya Ewww yang sebenarnya. Aku tak tahu. Tapi lebih kurang macam itulah bunyinya. Hahahaha~ Kadang-kadang aku sendiri ngeri untuk membayangkan bagaimana anak-anak muda ini akan menguasai bahasa Melayu selepas menginjak dewasa. Sungguh ngeri. Bayangkan, cucu aku kelak mungkin akan bercakap begini ;

"Granny, titew ta sukew lorgh. Titew bowink."

Pasti ringanlah tangan aku ni nak singgah ke pipinya. Sedih! Minta dijauhkan. Oleh sebab inilah, aku berfikir dengan sepanjang-panjang pemikiran sebelum memulakan penulisan cerpen bersiri terbaharu aku di blog ini yang memakai judul 'Pembunuhan Aksara'. Aku teringin nak bereksperimentasi dengan gaya sendiri yang sebelum ini terdidik dengan karya yang menggunakan bahasa yang baik. Cerpen ini sungguh tampil berbeza. Bahasa yang digunakan adalah bahasa sehari-hari yang bercampur-baur (atau pasar). 

Aku bukan sekadar suka-suka. Tapi nak kata ada agenda tersembunyi di sebalik penulisan begini pun tak juga. Jadi apa sebenarnya yang cuba aku buktikan melalui 'Pembunuhan Aksara' ini? Huhuhu~ tak lain tak bukan, adalah pendekatan. Aku sedar, tak ramai orang di luar sana yang benar-benar rajin untuk menelaah karya yang bagus, menggunakan bahasa yang tersusun dan tinggi (Pn. Ainon PTS) mahupun bersifat sastera. Tidaklah pula aku setuju dengan agenda untuk melacurkan bahasa semata-mata untuk menarik golongan ini supaya membaca. Apalah gunanya menghidangkan makanan segera kepada pengidap obesiti semata-mata untuk melariskan makanan tersebut? Benarkan?

Aku sebenarnya ingin mencuba sisi yang lain. Itu yang sebenar-benarnya. Genre slasher adalah subgenre yang selalunya jarang didekati oleh penulis. Malah, ada yang gemar melabel penulis seperti ini sebagai psiko atau ada sesuatu yang sedang rosak dalam jiwa mereka. Satu sifat yang selalunya segar dalam masyarakat pada hari ini ialah cenderung untuk menolak sesuatu yang tidak sehaluan dengan mereka. Orang-orang yang terasing jiwanya akan selalunya terus diasingkan. Aku terkenang sebuah filem yang diperankan oleh Depp berjudul 'Chocolat'. Mengisahkan dua beranak yang membuka sebuah kedai menjual aneka juadah coklat (coklat dikatakan godaan yang bersifat dosa) dan enggan ke gereja pada setiap Ahad. Mereka dimusuhi oleh seisi pekan atas hasutan dari Ketua Bandar. Hanya kerana idea mereka berbeza, mereka dipandang seperti makhluk asing yang perlu dihalau (atau dihapuskan) demi mengekalkan kesejahteraan yang sedia ada. Alangkah anehnya idea ini.

Aku selalu percaya, yang aneh dan berbeza itulah yang selalunya membawa sensasi yang menyegarkan. Jiwa akan berasa terkurung dan lemau sekiranya kita terus berpaksi pada suatu hal yang sama untuk satu tempoh yang lama. Orang-orang selalu mahukan pemikiran yang di luar kotak. Tapi secara jujur, aku melihat masyarakat sebenarnya jarang boleh menerima idea yang di luar kotak ini. 

Aku terkenang lagi seorang teman lama yang aku pernah kenali semasa di akedemi dulu. Ayam. Aku rasa ramai yang kenal dia ni. Aku tak fikir orang-orang biasa dalam masyarakat boleh menerima manusia seperti Fared Ayam ini di kalangan mereka. Ada betulnya kata Ayam ;

"Kita yang menentukan komersial. Kalau kita berani ke depankan idea kita dan bertahan, ia mungkin boleh jadi komersial dan akhirnya diterima oleh khalayak."

Malangnya, dalam dunia hari ini, orang-orang lebih senang mewarisi dan meneruskan kebiasaan. Perkara yang luar biasa dianggap tak munasabah, perlu dihentikan dan gila. Menyebabkan tak ramai yang berani bertegas dengan pendirian dan membebaskan diri seperti yang dilakukan oleh si Ayam ini. Aku tak kata dengan hanya berkelakuan pelik, berpakaian cara berbeza dan bercakap dengan hal-hal yang sukar difahami saja adalah bukti kalian boleh membebaskan diri. Interpretasi dan apresiasi setiap orang adalah berbeza-beza. Kerana itulah idea bersifat subjektif. 

Maka, dengan subjektifnya sesebuah karya itu, maka aku hasilkan 'Pembunuhan Aksara'.

I rest my case.

3 comments:

  1. wahhhhh, terbaik. tak sabar tau nak tgu sambungan cetanya. mmg nampak pelik N tulis ceta pembunuhan aksara tuh, tapi tak salah mencuba sesuatu yg kelainan dari sifat biasa kita, yer tak??

    ReplyDelete
  2. Sahabat aku menantikan sambungan cerita itu..... Tak sabar- sabar rasanya persis menunggu hari nikah hak hak hak.

    ReplyDelete
  3. Kak CT,
    Pelik ye?
    Huhuhu... akaklah sumberi inspirasi N untuk mulakan penulisan cerita nih!
    ^_^

    Sahabat,
    terima kaseh!
    Wah... wahh! :p

    p/s : maaf ye kalu sambungannya lambat. Masa yang suntuk membataskan perkembangan ide. Maaf sekali lagi. Terima kaseh kerana sokongan. Sob...sob... terharu!

    ReplyDelete