Tuesday, October 30, 2012

Pembunuhan Aksara [File 002]


AKU dan Epool sampai ke kedai hardware dalam tengahari. Panas makin menyucuk tempurung kepala aku. Aku suruh Epool masuk dan beli apa yang dia nak. Malas aku nak ikut. Tanpa banyak soal, dia pergi dan kembali selepas 15 minit. Aku senyum-senyum tengok apa yang dia beli. Dia pun senyum-senyum jugak. Dia start kereta dan teruskan perjalanan.

Sampai kat tempat yang dijanjikan, Epool berhenti. Dari dalam perut kereta, kami terus memerhatikan shop lot yang terletak di seberang jalan. Menunggu. Dah seminggu aku perhatikan. Mamat tu selalu parking kereta dia tepi lorong. Punyalah bodoh. Tak tahu ke lorong tu bukan tempat parking? Tapi tulah rakyat Malaysia. Memang penuh dengan kebodohan. Parking tepi jalan, sampai jalan semua jem. Parking kat lorong, double parking plus tarik hand brake (memang babi perangai nih), tak bagi signal dan 1001 peel yang sangat menunjukkan spesies homo-sapiens ini memang sebenarnya kurang berakal. Isy, amende yang aku dok membebel nih? Kembali kat mamat tadi. Dia akan keluar dalam pukul 1.00. Lunch. Biasalah. Kalau time melantak, semua orang laju je. Eh?! Sentap plak tetiba.

Epool cuit bahu aku. Sepantas itu, anak mata aku mengekori arah yang ditunjukkan oleh jari telunjuknya yang lurus menunak ke hadapan. Mamat gemuk yang sudah lewat 40-an tu kelihatan terkedek-kedek keluar dari kedai menuju ke arah keretanya yang diparking di tepi lorong tadi. Epool bagi isyarat. Aku angguk. Seperti ninja, dalam sekelip mata kami berdua beraksi bersama kloroform, lalu si gemuk sudah berada di dalam but Proton Saga hijau milik Epool. Aku senyum-senyum lagi. Bayangan kepuasan sudah hampir menjelma dalam kepala hotak aku.

* * *

Aku menyusun gunting, cleaver, gergaji, playar, tukul dan kegemaran si Kevin iaitu skrewdriver di atas meja dengan elok. Penyakit. Aku memang suka tengok semua benda kemas dan tersusun. Sangat menjengkelkan sebenarnya tapi nak buat macam mana. Mata aku selalu sakit bila tengok sepah. Ceh, macam bagus! Aku angkat muka, pandang keliling. Si gemuk masih 'lena', terikat elok di atas kerusi. Ala, kerusi yang macam kat klinik gigi tu. Kitorang rembat masa Epool buat part time kat klinik gigi Bangsar. Tujuannya nak naikkan mood. Nak bagi ada feel bila kitorang buat 'aktiviti'. Hahaha.

Epool tak kelihatan. Dia memang macam tu. Dia takkan join sekali buat aktiviti. Dia cuma sukakan perasaan jadi CSI dan ninja saja. Maksud? Takpe, nanti korang akan faham sendiri. Aku raba poket, keluarkan kotak Sampoerna hijau yang dah hampir lunyai dan lighter cricket warna merah. Kadang-kadang aku rasa kelakar. Masa kerja 7E dulu, ramai customer yang cuma nak lighter cricket. Kalau lighter Aladdin, tak nak. Alasannya susah nak ejas. Apa gila! Tu pun susah ke? Sambil menunggu Kevin, Siti dan Farrah datang, aku nyalakan sebatang Sampoerna dan menghisap-hembusnya rakus.

"N! Woi, giler!"

Tanpa memandang aku dah cam tu suara Kevin. Sial! Datang-datang je nak memekak. Kevin dah tersengih-sengih macam gampang. Tak sabar sangatlah tu. Di antara kitorang, Kevin memang yang paling bernafsu. Farrah paling tenang dan Siti adalah yang paling ganas. Kalau dia dah beraksi, aku pun naik gerun. Aku? Aku orang seni. Aku suka bikin karya. Tapi hari ini bukan harinya untuk aku berkarya. Si gemuk ni terlalu keterlaluan. Jadi dia cuma layak jadi 'permainan' Kevin, Farrah dan Siti. Bukan aku. Hari ini aku cuma ingin jadi penonton.

"Jom! Aku dah tak sabar nih!"

Bayangan setan mula muncul di muka Kevin. Aku dah faham sangat. Si Kevin ni bukan boleh tengok lauk lama-lama. Mulalah naik gila. Aku angguk, bagi izin. Kevin menyeringai macam puaka. Dia berpaling, menapak menghampiri si gemuk yang mula menunjukkan reaksi sedarkan diri.

"Dasar jantan rakus!"

Farrah meludah. Dia memang lebih suka sabar dan menikmati acara dengan perlahan-lahan. Penuh dengan keasyikan. Aku hidupkan lappy. Mainkan lagu kegemaran aku, 'Bye Bye, Blackbird' dendangan Peggy Lee. Siapa peduli kalau lagu ciptaan Ray Henderson dan lirik oleh Mort Dixon itu kali pertamanya diputarkan pada tahun 1926? Aku suka, suka hati akulah. Lagu-lagu tahun 2012 ini kebanyakkannya crap. Langsung takde soul. Takde jiwa! Suara Peggy sedang bergentayangan memenuhi ruang bilik. Sama seperti nafsu Kevin. Sedang bergentayangan dalam benak dia.

Where somebody waits for me
Sugar is sweet, so is he
Bye bye, blackbird...

Ketika inilah Kevin merunjam skrewdriver ke peha si gemuk. Tanpa bertangguh, jeritan mula kedengaran! Kevin memulas-mulas skrewdriver yang sedang terbenam di dalam daging, menyebabkan lemak dan urat saraf turut sama memulas-mulas. Menghasilkan sensasi rasa sakit yang melampau untuk si gemuk dan rasa nikmat yang menggebu-gebu untuk Kevin. Si gemuk menggelupur namun Epool dah pastikan ikatannya cukup kemas. Kevin kemudiannya mencabut pemutar skru itu keluar, sekasar mungkin. Darah terpancut deras ke muka.

"Argggghhhhhh...!!!"

No comments:

Post a Comment