Monday, August 20, 2012

Raya Ke-2 Katanya!


HARI ni sakan berjalan! Seawal pagi lagi kami sekeluarga telah bertolak ke Rembau, Negeri 9. Penuh pecah rumah uwan. Huhuhuhu. Ada secebis keriangan bertamu serta-merta di pelusuk hati. Lama sudah tak berkumpul beramai-ramai begini. Alhamdulillah, uwan pun terlihat segar. Barangkali terhibur melihat anak cucu cicitnya penuh satu rumah.

Paling ketara, aku sudah punya ramai anak buah (anak sepupu) rupanya. Terasa seronok bila dipanggil Mak Ngah Yoi (Yoi adalah nama panggilan untuk aku dalam versi N9. Yoi = singkatan dari Nooi yang berasal dari perkataan Nurul. Huhuhuhu). Serius, lama sungguh aku tak dipanggil dengan nama tu. Salah seorang anak buah aku ni, Una namanya. Aduh, montel sungguh! Dengan rambut paras bahu hitam lebat + pipinya yang montel gebu pink, aku rasa nak culik saja dia balik Terengganu. Huhuhu. Una ni anak Abang Ngah Hadin, anak Pak Lang Bahruddin, abang ayah. Abang Ngah Hadin ni pulak antara abang sepupu aku yang paling mesra. Alhamdulillah, dia dapat isteri, Kak Ngah Ayu, pun sama mesra macam dia. Jadi aku seronok melayan kerenah anak-anaknya, Hasbullah (si Abang Long yang hensem) dan adiknya, Husna (Una yang super-duper-cute). Selain itu ada Adib dan Adlina, anak Abang Chik Arrashid. Iqram Syamil anak Abang Long Hamruddin pulak cukup comel. Pandai memikat dengan matanya. Aqil Aiman, Hassan Basri dan Hilmi, anak Kak Lang Melor dan Saifullah, anak Angah Afiq pulak tak dapat datang. Beraya di kampung nenek sebelah sana. Uiii! Ramai. Itu belum campur anak-anak buah sebelah keluarga mak.

Huhuhuhu.

Kadang-kadang terasa jugak diri ni dah makin tua bila dipanggil Mak Ngah. Tapi okelah. Tak ada orang yang makin muda, ya tak? Bila raya macam nilah, baru dapat berjumpa muka dengan sepupu yang selalunya jauh di mata. Paling lama aku tak jumpa Angah Rushdi dengan Alang Fadli, anak Pak Teh Jamaludin. Tadi baru kembali nampak muka. Haizzz... padahal masa kecil-kecil dulu kami cukup rapat. Biasalah hijab masa dan kesibukan meneruskan hidup selalunya melebarkan lagi jurang. Apapun, hari rayalah yang selalu menjadi penawar.

Esok kami akan berpulang ke Terengganu. Doakan perjalanan kami selamat sampai ke destinasi, ya?

Selamat hari raya ke-2. ^_^

2 comments: