Tuesday, August 7, 2012

Fatimah Sri Anas dan Aku

Cuba teka yang mana satu Tim. Klu : Paling riang tersenyum. ^_^
RASANYA dah hampir dua tahun berlalu sejak kali terakhir aku bersua muka dengan salah seorang ahli Viva, antara yang paling rapat pernah aku dekati, si pemilik nama Fatimah Sri Anas Putri. Antara ramai-ramai, aku memang paling rapat dengan Jiha. Entah kenapa, sejak dulu aku berasakan Jiha lebih memahami jiwa aku. Kami bergaduh, bergelak, ketawa dan menangis dalam irama yang satu. Jiha paling manja. Kak Shai paling penyayang, Salwa paling gemar merengek dan Fatimah adalah yang paling garang. Garangnya bukan semborono. Garang Fatimah Sri selalunya berada pada tempat yang betul.

Kalau tak salah, antara kami berlima, Tim (nama manjanya) adalah yang paling hijau. Tetapi Tim bukan pucuk. Dia cili. Hijaunya membawa pedas dan pijar dalam masa yang sama. Terkadang lakunya seperti anak-anak, tetapi selalunya dia lebih matang dalam berfikir dan berbicara. Aku sebenarnya mempunyai sahabat-sahabat yang betah menjadi bicara sebagai wadah berjuang.

Kalau aku, Tim dan Jiha berlawan cakap, langit pun boleh runtuh. Kak Shai lebih gemar berdiam, membiarkan adik-adiknya memuntahkan segala lahar. Tapi diam-diam Kak Shai bukan sekadar diam ubi. Diam Kak Shai adalah diam gunung berapi. Apabila sampai masa, dia meletuskan lahar yang membuatkan aku, Tim dan Jiha selalunya akan akur.

Manis.

Melewati zaman remaja bersama mereka di akademi memberikan aku 1001 rasa. Pertemuan di KLCC semalam bersama Tim membuatkan aku terkenang. Terbang pulang ke masa lalu yang telah manis terlipat di dalam sejarah hidup. Ada sendu serasa bertamu di hujung hati lewat pertemuan semalam. Benar sungguhlah pesan Imam Ghazali rah. a yang berbunyi ;

"Masa lalu adalah perkara yang paling jauh dari kita..."

Semalam bertemu, hari ini berpisah dan esok kita mengenang. Terkadang aku suka membiarkan diri dibuai emosi. Rindu sentiasa membiru. Sebiru warna langit, sebiru warna laut. 

Walaupun masa lalu ada perkara yang paling jauh, namun kenangan tetap kemas tersimpan di ruangan yang paling dekat di hati. InsyaAllah, kasih sayang dan kemesraan tidak akan luput dari pandangan.

Antara Fatimah Sri dan aku, kami berdiri dan berlari di atas landasan pegangan yang serba beda, namun kasih sayang yang ada tetap tercurah sama ada rasa.

:'-)

2 comments:

  1. haiyooo.. jumpa fatimah kee..
    rindu la budak tu.. hehehe..

    ReplyDelete
  2. A'ah,
    Huhuhu....
    tak berubah pun.
    tetap riang seperti dulu.
    ^_~

    ReplyDelete