Wednesday, June 20, 2012

Jangannnnnnnn!

Jangan jadi macam ni... T_T
(Ehsan Google)
WAH, wah! Tolonglah memasang buah fikir kalian dengan baik. Haizzz... susah nak cakap ni, tapi kena cakap juga. Sebab rasa kecewa yang membuak-buak, aku gagahkan juga menaip di ruangan ini di tengah kesibukan kerja yang menggila.

Haizzz...

Bagi kawan-kawan yang aku suka dan tak suka, serta sesiapa sahaja yang tersesat ke laman ini pada hari khamis yang bertuah ini, aku dengan segala hormatnya ingin memohon suatu hal dari kalian semua. Aku minta tolonglah ;

JANGANNNNNNNNNN!

Janganlah bakar sampah atau buat sebarang aktiviti yang boleh mengeluarkan asap secara terbuka dan terbebas ke ruang udara yang dah semakin nazak tenat nih. Haizz... penat aku! Bayangkanlah, dalam jerebu yang dok menggila sampai aku dah tak boleh nak nampak KLCC dari rumah aku tu, tiba-tiba baik punya Encik @ Cik @ Puan Jiran boleh bakar sampah sampai asap berkepul-kepul membusukkan baju yang baru aku cuci dan jemur di jemuran.

Puk! Puk! Puk!

Geram punya hal, aku tepuk-tepuk dahi sendiri. Apa sajalah korang nih?! Tak tahu ke dengan jerebunya, dengan segala macam mak neneknya, macam mana korang boleh terfikir nak nazakkan lagi keadaan yang sedia ada? Takkan nak tunggu korang dah susah nak bernafas, hujan berasid baru nak fikir. Jangan macam tu tuan-tuan dan puan-puan sekalian. Sayangilah alam sekitar. Aku suka dengan sebaris ayat yang aku asyik terdengar kat radio berbunyi begini ;

Bumi ini bukan diwarisi dari nenek moyang kita, tetapi dipinjam dari anak cucu kita.

Tak kasihankah pada anak-cucu kita kelak yang mendiami bumi yang kotor dan tercemar? Keturunan kita kelak tak dapat menikmati keindahan laut, kedinginan sungai, udara yang segar dan kehebatan hutan, bukankah mereka akan menyalahkan kita untuk itu? Bunyinya macam hal remeh, tapi sedarkah semakin lama kita semakin menjahanamkan bumi ini dengan sewenangnya. Ambil contoh mudah, tisu dan lampin pakai buang bayi. Orang dulu2 cuma pakai sapu tangan dan kain lampin yang boleh dicuci dan diguna semula. Kini, lampin pakai buang antara sampah terbanyak dan terdahsyat!

Plastik.

Ini pun satu hal lagi. Rasanya dah banyak tahun segala media cetak dan media eletronik menempik melalak melaungan kempen tanpa beg plastik, tapi hasilnya masih di paras yang mengecewakan. Apalah salahnya beli satu beg kain yang beso dan boleh muat segala macam barang yang korang beli di pasaraya. Kan lebih baik dari gunakan plastik. 

Aku pun faham. Nak hidup tanpa benda-benda ni semua langsung memang mustahillah. Tapi bukankah itu sebabnya wujud perkataan 'KURANGKAN'? Jadi tolonglah kurangkan penggunaan benda-benda ni semua. Paling penting sekali;

Jangan bakar sampah!

Jagalah alam sekitar kita ni. Ingat, jangan sampai bumi ni marah dan bertindak di luar jangkaan kita. Masa tu kalau menyesal pun dah tak guna.

No comments:

Post a Comment