Saturday, February 18, 2012

Mummy Yang Macam Mana Aku Akan Jadi?

Indah... rahmat agung RABB...
(Ehsan Google)

FUH! FUH! FUH! Dah berabuk benar dah blog aku ni. Bukan aku tak nak update, tapi tulah. Lappy kesayangan aku si Blackie ni tengah sakit tenat. Jadi, kalu online pun pakai hp je. Tak bolehlah nak update blog. Sedih! Kebetulan hari ni aku lepak dan tido umah si tengkorak Ikyn'z ni, bolehlah merampok pakai lappy dia. Hahahaha!

Merujuk kepada tajuk entri ni, aku nak ceritalah pasal kejadian yang berlaku beberapa hari lepas. Tengah aku syok makan tengah hari sorang2, tiba2 muncul seorang ibu bersama dua orang anak lelakinya minta izin nak duduk semeja dengan aku. Memandangkan semua tempat dah penuh, aku pun senyum dan jemput diorang duduk.

Aku tertarik dengan sikap dengan si abang. Umurnya sekitar 5, 6 tahun aku kira. Lakunya sopan, makannya elok dan langsung tak bersepah. Malah acapkali dia menegur sikap si adik yang makan dengan sesuka hati. Tapi aku agak geram dengan sikap ibunya yang bersikap acuh tak acuh untuk menegur dan mengajar anak kecilnya supaya makan dengan sopan. Bila si abang mengadu,

"Bu, tengoklah adik ni... makan bersepah sangat."

Si ibu terus menggeleng dan suruh si abang jangan nak marah si adik. Aku hampa dengan sikap dengan si ibu. Sampai aku buat kesimpulan yang mereka punya bibik dan si abang telah dididik dengan baik oleh si bibik. Tak tahulah.

Aku ni ada sejenis penyakit yang agak pelik aku kira. Aku sangat2 tak suka dengan bunyi budak kecil merengek. Yang jenis banyak tanya dan banyak mulut pun aku tak gemar. Kadang-kadang aku risau kalau dapat anak macam manalah agaknya? Selalu aku berdoa pada Tuhan supaya aku dapat anak yang biasa2 je. Tak perlu terlalu bijak, terlalu banyak mulut dan terlalu aktif. Biarlah aku dapat anak yang menyenangkan hati. Cukup. Banyak ibu2 yang aku tengok terlampau bangga bila anak diorang banyak mulut. Katanya budak bijak, banyak tanya. Aku tak suka. Pening kepala aku nak layan.

Risau jugak kalau-kalau esok bila ada anak, dapat yang banyak hal. Takpelah, semoga Tuhan memberikan aku kesabaran. Dah dapat jugak yang gitu, nak buat macam mana... cuma tulah, takut aku tak sabar... kadang2 pemikiran skeptis aku pernah juga berdetik, jangan2 aku ni tak ada rezeki nak dapat anak, pasal tulah... kurang sabar.

Itulah... agak-agaknya mummy yang macam mana aku akan jadi? Ataupun... memang takde rezeki nak jadi...? Hurm...

No comments:

Post a Comment