Saturday, January 14, 2012

Ingat Tak?!


MASA aku kecil2 dulu, aku pernah baca satu buku cerita ni. Ceritanya bertajuk 'Si Miskin Dengan 7 Tempayan Emas'. Pernah dengar tak? Kisah dia lebih kurang macam ni, seorang miskin yang sangat miskin tahap bangsat. Dalam bangsat dia pun, Tuhan masih sayangkan dia dan bagi dia rezeki dengan kehadiran seorang isteri dan anak lelaki (kalau tak silap akulah... benda dah lama, beb!).

Tapi si Miskin ni memang bersabar dan baik hati. Setiap hari dia berdoa supaya Tuhan menjadikan dia seorang yang kaya dan dia janji kalau dia jadi kaya, dia akan tolong orang2 miskin yang lain. Dia sabar dan percaya Tuhan akan kabulkan doa dia. Hinggalah satu hari, datang seorang tua ke rumah dia dan tawarkan si miskin ni 7 tempayan emas. Si miskin gembira gila. Kemudian baru dia perasan yang tempayan tu 6 saja yang penuh berisi emas, tapi yang ketujuh hanya separuh dari tempayan yang berisi. Itu menjadikan si miskin ni tiba-tiba hilang kawalan dan jadi tamak. Dia jadi gila nak penuhkan tempayan yang ke7 tu sampai hidup yang selama ni miskin dan melarat jadi bertambah2 bangsat dengan sebangsat-bangsatnya. Malas aku nak citer sampai habis. Aku rasa korang pun tahu kesudahan dia macam mana, kan?

Apa yang menyebabkan aku teringat pada cerita ni adalah kerana aku mula berkenalan dengan beberapa orang manusia yang amat menggilai duit. Duit adalah perkara yang paling mustahak dan amat disukai oleh mereka2 ini. Aku jadi hairan. Aku yang tak normal atau apa? Aku memang tak peduli pasal duit. Aku tak nafikan yang duit memang penting tapi tak perlulah kita hidup dalam dunia ni semata-mata nak mencari, mengejar dan mengumpul duit, kan? Bukankah hidup lebih bermakna dari tu?

Bukankah kehidupan lebih bermakna dari duit?

Bukankah?

No comments:

Post a Comment