Thursday, December 8, 2011

Dandelion [Part 3]



SANG PURNAMA seakan terlukis penuh di dada langit menyebabkan malam menjadi terlalu berseri-seri. Sukar untuk disusunkan ke dalam bentuk kata-kata demi menggambarkan keindahannya. Namun sayang, suasana yang demikian menyihir seluruh inderia itu masih tumpas untuk mengukirkan sebaris senyuman di bibir milik Wulan.

Keraian makan malam yang sepatutnya girang dengan tawa sebaliknya bertukar sepi dan penuh dengan kesuraman.

Enu Juarsa terusan menyuap hirisan kambing panggang ke dalam mulut, mengunyahnya perlahan lalu menelannya sopan. Sesekali palma tangan menggenggam gelas berkaki lalu mencicip jus peraman anggur yang terisi di dalamnya. Usai dengan itu, Enu Juarsa kembali menyuap hirisan kambing panggang. Hanya sesekali dia berkalih mencuri pandang pada seraut wajah muram di hadapannya. Wulan terusan tunduk. Hidangan yang cukup menyelerakan itu sekadar dikuis-kuis.

Enu Juarsa berdehem lembut.

Wulan spontan mengangkat muka. Bertentang pandang dengan pria pangeran yang terlihat gagah dan penuh dengan ciri kelelakian. Spontan juga wajah Gisher sekilas mengisi ruang. Wulan lantas tertunduk kembali. Terasa sarat jiwa dengan rasa kelam, terlanjur dia melepaskan keluhan. Langsung menarik perhatian Enu Juarsa. Pria itu tersenyum sedikit.

"Apakah kedatangan kita ini cabul dan tidak menyenangkan hati sang puteri?"

Ternyata Enu Juarsa bijak membaca bahasa tubuh Wulan. Gadis bangsawan itu nyaris berderai air mata mendengarkan bicara tulus sang pangeran. Nyalinya lekas tersentuh. Adakah mencintai Gisher satu dosa? Mengapa dia sedang merasa begitu terhukum?

"Bicaralah. Kalau ada khilaf kita, mohor dikhabarkan. Kalau tak sudi menyambut tangan yang kita hulurkan, jujurlah. Jadi kita tahu dan dapat berundur diri secara baik..."

Perlahan hati Wulan merasa terpujuk. Entah kenapa Enu Juarsa seakan mempunyai magis. Kata-kata seperti mencair di bibirnya. Wulan mula mengangkat muka. Merenung mata bening milik Enu Juarsa yang sedang lembut menunaki wajahnya. Ah, mata itu seperti kolam pada waktu malam! Penuh dan indah. Merasa tewas, Wulan langsung berdiri dan menghantarkan tubuhnya ke muka jendela. Melepaskan segala gundah di situ. Enu Juarsa berdiri, sekadar mengikut rentak.

Buat Enu Juarsa, qalbinya sudah disentuh. Pertama kali terlihat wajah anggun milik Wulan, dia sudah ditewaskan rasa. Menggunung harapnya agar pinangannya diterima. Dia mahu menjadikan puteri itu sebagai surinya yang satu.

"Mengapa belayar merentas samudera dan segala macam bahaya demi menghulurkan tangan pada kita? Tidak adakah kuntum bunga yang mekar di Selatan?"

Kata-kata yang berbaur emosi itu dihadam baik oleh Enu Juarsa. Spontan bibirnya mengukir senyum lagi. Rupanya sang puteri benar tidak menyenangi dirinya.

"Banyak kuntum bunga yang mekar di Selatan. Bukan sahaja indah berwarna-warni tetapi harum juga baunya menyerbak suasana."

Wulan mengetap bibir, namun mengunci bicara.

"Namun entah kenapa sang bunga yang jauh ini telah muncul di dalam mimpi kita. Bunga yang lampau beda indah dan harumnya. Kita bagaikan disihir dengan haruman yang demikian memukau inderia, juga kita bagaikan terpenjara dengan indahnya warna yang terukir di kelopak sang bunga. Walaupun berduri, kita tetap sanggup melukakan jemari demi memetiknya. Kalaupun...."

Cukup! Wulan berpaling menentang mata Enu Juarsa dengan tajam. Tentangan itu langsung mendiamkan kata-kata manis yang sedang mengapung di udara sebentar tadi.

***

Sementara itu Gisher sedang gelisah di pembaringannya. Selalunya di kala malam sudah merangkak gelap begini, Gisher sudah lena didakap mimpi. Letih badannya bukan main. Kerja-kerjanya di kala siang, beratnya bukan mainan. Namun malam ini sama sekali beda dengan malam-malam yang lain. Dia merasa sungguh gelisah. Kunjungan Nyx membawa 1001 persoalan.

Gisher bangun, melontar dirinya ke depan cermin kaca. Refleksi yang terhasil sungguh tidak sempurna ekoran permukaan cermin yang uzur dan retak berbalam di sana sini. Itu cerminan dirinya yang sebenar ; serba daif.

'Ah, masakan langit dan bumi bersatu!'

Suara hatinya membentak. Gisher masih bercermin. Ya, secara fizikalnya dia memang laki-laki yang sempurna. Tubuhnya sasa, ekoran kerja-kerja yang dibikinnya. Malah rupanya ada. Dibikin elok oleh Tuhan. Tidak cacat. Cuma kulit sahaja yang legam, warisan dari leluhurnya. Secara jujur, memang tidak cocok, tidak padan dengan Wulan. Anak gadis bangsawan itu tidak memiliki kejelitaan yang berlebih-lebih sebenarnya. Tetapi dia sarat dengan kemanisan. Umpama bulan. Anggun.

'Adakah aku suka padanya?'

Sang hati masih berbisik. Gisher memejamkan kelopak mata. Mengharapkan malam akan memberikan jawapan. Sayangnya angin terus bisu... sebisu rasa yang membeku.

Dan di dalam kamar makan istana, kebisuan terus mengisi ruang di antara Wulan dan Enu Juarsa. Ternyata sunyi lebih mengisi ruang.

Sepi.

2 comments:

  1. Ye ke, kak?
    Alhamdulillah...
    tak sangka ada jugak yang baca
    terima kaseh atas sokongan!
    :'-)

    ReplyDelete