Wednesday, October 26, 2011

Matang Dan Macam Mana Kau Patut Guna Kepala Otak!


MATANG. Adalah satu perkataan yang sangat mudah disebut tapi sangat2 susah untuk diserap dan diadaptasikan ke dalam diri. Ada orang yang kelihatan matang pada luaran dek kerana makanan usia. Tapi rupanya 'ruhi' atau dalamannya...... menghampakan. Kepala otak yang diberikan Rabb langsung tak digunakan dengan maksima dan kadang-kadang untuk orang2 seperti ini, aku senang untuk merasakan mereka ini letak kepala otak mereka di kepala lutut!

Sebagai seorang yang mengaku matang kerana usianya lebih tua, aku berikan satu situasi ;

"Dua orang kawan baik kau tiba-tiba bergaduh bermasam muka. Soalannya, apa yang patut kau buat?"

Pilihan yang aku berikan ;

a) Kau jadi orang tengah yang patut mengamankan keadaan.

atau

b) Kau jadi hero yang membabi buta menyerang satu pihak untuk membela satu pihak yang lain.

Mana satu pilihan kau? Kau mesti jawab (a) kan? Well, kalau betul kau jawab (a) [perhatikan betul2 : kalau] maknanya kau memang seorang yang matang. Dan sebagai seorang yang 'matang', kau patut datang pada kedua-dua kawan kau, tanya apa sebenarnya masalah diorang, apa yang menyebabkan masalah tu jadi satu masalah dan macam mana masalah yang timbul tu telah menyebabkan diorang bergaduh. Kau patut jadi penasihat yang tak menyebelahi mana2 pihak sebaliknya cuba cari penyelesaian yang terbaik. Berlembut dan tenang. Itu baru orang yang matang.

Sayangnya kebanyakkan orang lebih rutin untuk melakukan pilihan (b). Inilah pilihan di mana orang2 ini berfikir dengan menggunakan kepala lutut. Kau pilih satu pihak, mempercayai dan membela dengan sesuka hati dan kemudian menyerang satu pihak lagi pun dengan sesuka hati plus, dengan kemarahan yang banyak dan melahar sehingga mungkin menjahanamkan rasa dan jiwa pihak yang diserang.

Aku tak tahu macam mana nak mematangkan orang sedangkan mungkin aku sendiri kurang atau langsung tak matang juga. Aku cuma terfikir, apabila kita berada di dalam kegelapan dan ketandusan yang lemas lagi melemaskan ; tangan siapakah yang akan datang menghulurkan obor yang boleh memberikan cahaya menerangkan dan haba yang menyelesakan?

Tangan siapakah?

2 comments:

  1. matang xsmestinya melalui cra kita mmikirkn tentg org lain tapi perskitaran, dan juga keadaan memainkan peranan dalam mempengaruhi thap kematangan seeorang :P

    ReplyDelete
  2. yup, semuanya subjektif.
    terpulang kepada penilaian masing2
    ;)

    ReplyDelete