Tuesday, October 18, 2011

'Kombobesesen' Tu Hapa?

Bunga konvo! ;)

AKU teringat ayat yang lucu ini. Dilafazkan oleh seorang mak saudara yang baik budi dan hati namun sayangnya buta huruf kerana tidak bersekolah. Beliau tidak tahu menahu serba-serbi. Tak tahu membaca, kurang mahir mengira, menulis jauh sekali apatah nak mengenal perkataan2 yang berbaur dalam Bahasa Inggeris. Dulu apabila menonton gambar hindustan, beliau akan meminta aku membaca sarikata. Semasa itu aku masih dalam sekolah rendah. Aku fikir mak saudara aku yang seorang ini rabun (aku pernah melihat dia menjahit sambil memakai cermin mata), jadi aku bacakan saja sarikatanya tanpa sebarang bantahan. Dia suka, lalu aku diupah gula2, syiling $1, aiskrim buatan sendiri dll.

Akhirnya aku ketahui yang si mak sedaraku rupanya buta huruf. Ada 2 insiden lucu yang masih aku ingat. Dia pernah menyangka 'bekpes' (breakfast) itu adalah sejenis kuih dan yang ke-2 inilah, diajukan pertanyaan kepada aku ;

"Kombobesesen tu hapa?"

Apa yang aku nak cerita sebenarnya adalah pada tanggal 15 Oktober yang lalu aku telah selamat ber'kombobesesen' dengan jayanya. Huhuhu... ye, kawan2. Aku akhirnya telah melalui istiadat konvokesyen dan ditabalkan sebagai graduan diploma dengan rasminya. Huhuhu. Lega hati dan lega segala-galanya. Sayang adik kecilku, Nurarrif tak dapat menghadirkan diri. Tuntutan kerja katanya. Sedikit canggung, gambar keluarga yang berbingkai indah telah kekurangan seorang ahli.

Pengurusan akademi seperti selalu, masih seperti dua tahun dulu. Tetap teruk dan merimaskan. Tapi tak apalah. Aku kalungkan selaut ucapan terima kasih kerana telah berjaya mengadakan majlis konvokesyen yang seadanya untuk aku dan teman-teman seperjuangan. Apa pun, terima kaseh Zawahir Salleh, Shamsudin Ismail, Muhamad Shamzie, Noraini dan Muhammad Mifdhal kerana telah meluangkan masa, menemani dan meraikan hari yang bersejarah ini. Tak lupa juga teristimewa buat Nor Azahar Md. Nor, terima kaseh kerana sentiasa ada dan memahami.

Buat kawan2, kita telah berjaya menjadi graduan. Tahniah! Kalian semua teman2 yang hebat. Oh, ya... buat Ikyn'z dan Fifa yang ingat untuk membelikan hadiah graduasi, anda ber2 memang kawaiii!!!!!! Juga buat kak Ct Nazariah dan Jiha, terima kaseh atas ingatan dan ucapan! Korang da best!!! Maaf kalau ada tercicir nama2 di sini. Dalam hati dan ingatan, kalian adalah yang terbaek!

p/s : saudara benua suluk sombong! menghilang begitu saja sehingga tidak berkesempatan bertemu. ;(


Diploma Penulisan Kreatif

Keluargaku syurgaku (kekurangan si kecik Arrif)

Ayah dan bondaku kasih!

Segak dak? ;p

1 comment:

  1. wahhhhhhh...santekk gambor. yg penting ada gak gambo famili, yer dak??

    ReplyDelete