Wednesday, November 10, 2010

Sepanjang Jalan-Jalan Kenangan

AKU tersenyum sendiri hari ni. Jadi teringat dan mengenang tiba-tiba. Sejak berpindah ke pejabat baru, aku dan Mimie seakan semakin akrab dengan seorang teman sekerja di pejabat. Beliau yang dimaksudkan ialah En. Azhar Mustaffa, senior creative executive katanya, orang grafik! Huhuhu... mamat ni sebaya aku. Lebih mesra dengan nama Ard @ Don Jaxx. Kenapa aku tiba2 memperkenalkan dia ni ke dalam blog aku? Muhahaha... hal ini adalah kerana tempoh hari aku, Mimie dan Ard serta teman wanitanya yang comel bernama Eiyna telah menghabiskan hujung minggu di Melaka. Seronok!

Aku dengan Mimie memang teruja habis pasal mulanya si Ard ni cakap nak ke Banting, ke Pantai Morib sahaja untuk berdiskusi tentang short film kami yang sedang dalam perancangan. Dalam perjalanan kami terlelap membiarkan Ard memandu sendiri. Jauh sungguh ke Banting, fikirku diam-diam. Tiba-tiba kami dihogah Ard supaya bangun. Aku tenyeh-tenyeh mata, terus ternampak papan tanda, SELAMAT DATANG KE MELAKA. Uiks! Terkejut gak tapi tak lama, keterujaan terus mengisi ruang. Maklum saja, jarang berjalan. Sesekali bila dapat kejutan begini, gila kalau tak teruja?! Huhuhu...

Sepanjang malam kami merayau dibawa Ard. Kejap-kejap berhenti bergambar. Teruja sungguh aku. Aku memang suka amat dengan banggunan-banggunan lama yang klasik ni. Cantik amat! Kemudian kami bermalam di tepi Pantai Pengkalan Balak. Tak tidur pun, teruja main air... menikmati alunan ombak. Aduhai! Menikmati menjelang subuh di tepi pantai memang indah. Selepas pagi menjelmakan diri sepenuhnya, Ard bawa kami sambung berjalan. Akhirnya menjelang tengah hari, kami bertolak pulang ke Kuala Lumpur, membawa bersama kenangan indah di Melaka. ^_^

Hujung minggu seterusnya, aku dibawa cik abang pula berjalan. Kebetulan Ard dan cik abang punyai nama yang sama. Ejaannya saja yang berbeza, Ard = Azhar, cik abang = Azahar. Huhuhu. Macam hal. Satu perkara yang aku sangat suka dengan cik abang nih (huh, kalau dah suka tu semuanya indah! Kawan2 sila bertenang ye... jangan menyampah lak. Aku saja berkongsi seronok. Ahaks! ;p) ialah dia memang suka bawa aku ke tempat-tempah indah yang memang aku cukup suka. Kami ke Hutan Simpan Bubu. Air terjunnya... wow! Kepenatan separuh mati jungle tracking (akibat jarang bersenam) sebelum sampai ke kawasan atas air terjun serta merta hilang! Cantik sungguh ciptaan ALLAH... alangkah ajaibnya alam. Mengucap panjang aku. Cantik... kendian aku menggelupur nak mandi. Air yang sejuk jernih seakan memanggil-manggil aku berendam. Tapi katanya ;

"Orang suruh bawak baju salin tak nak. Nak mandi macam mana?"

Sebelum gerak, sebetulnya aku merasa kurang sehat. Jadinya memang bercadang nak berjalan saja, tak ingin nak berseronok dalam air. Ternyata keindahan alam ciptaan RABB memang menyihir dan langsung menyembuhkan aku. Menyesal sungguh rasa hati tak mendengar saranan darinya supaya membawa pakaian salin dan tuala. Huhuhu... Sepanjang bersama dengan cik abang, lokasi berjalan wajib ke air terjun. Rasanya dah lima enam lokasi berbeza kami 'jemba'. Suka aku.

Selepas meninggalkan Bubu, kami ke Lenggong, menjengah Tasik Raban nan indah. Wow... angin sepoi seakan menyambut selamat datang. Saujana mata memandang keindahan tasik yang luas beralun. Ya, ALLAH! Indah damainya bukan main. Terasa lapang dada dan tenang jiwa. Dia memang tahu mengambil hati. Dia sendiri maklum resah gelisah serta penat lelah aku lewat kebelakangan ni. Apabila berhadapan dan bermesra dengan alam begini, semua rasa yang kurang enak itu seakan dibawa pergi dari aku. Terima kasih, sayang! ^_^

Aku sangat bersyukur kepada Tuhan kerana mengurniakan kawan-kawan dan kesayangan yang baik dan rajin membawa aku menengok dunia. Terima kasih banyak-banyak kepada En. Azahar (malam saya) dan En. Azhar (Ard @ Don Jaxx) yang sudi memeriahkan hidup saya ni dengan membawa saya berjalan. Lain kali bawa lagi ye? Huhuhuhu...

Sepanjang jalan-jalan kenangan, aku semakin meranumi dan memesrai kehidupan...!

Keindahan ciptaan RABB yang Maha Esa

Air terjun Hutan Simpan Bubu

Cik Abang yang tengah rungsing dan larikan diri sebab aku tengah menggelupur nak mandi! Ahaks!

Tasik Raban, Lenggong... aku sedang dibelai angin sepoi yang hampir melenakan.

Bandar Hilir, Melaka. Ard dan Eiyna ketawa menggeleng kepala menengok keterujaan aku.

Cantik...

Bandar Melaka nan klasik

Pantai Pengkalan Balak yang mengujakan

No comments:

Post a Comment