Monday, August 23, 2010

Mencari Syurga Dari Ijok ke Sungai Buloh

Proses menukang di Ijok (Teratak Syurga Cinta) Panel MIG

Proses Shooting di Ijok dan Kota Damansara

Mimie jadi pelakon! Bersama Mia Sara. Huhuhu...

LIMA hari lamanya, aku dan Mimie sama terjun dalam kembara mencari 'syurga' bermula dari Ijok, Kuala Selangor ke Kota Damansara dan berakhir di Sungai Buloh semalam. Betapa susah, betapa penat, betapa tertekan sehingga aku dapat menukang sebuah puisi dalam perjalanan kami. Bayangkan betapa tekanan mampu melahirkan sebuah karya. Aduh!

Aku hampir menyerah kalah sebenarnya. Atau yang sebetulnya, aku memang dah menyerah kalah pun. Tapi ada yang tak membenarkan penyerahahan aku. Aku dipaksa bertahan walaupun aku memang sudah rebah. Rimpuh. Sudah tak punya kekuatan lagi untuk meneruskan sebenarnya. Ramai yang mendorong aku bertabah. Dan aku berusaha untuk bertabah, tetapi aku terlalu buntu. Tetapi kesan dari pemaksaan itu, alhamdulillah lima hari berlalu dengan 77 scene berjaya dicanai. Inilah cabaran dan dugaan besar yang mesti aku tempuh dalam perjalanan kerjaya aku sebagai panel skrip di sini. Aku cukup lega kerana aku dipaksa tabah. Kerana ia mengajar aku untuk tidak kalah. Kekalahan pada masa ini hanya akan merugikan semua pihak.

Catatan ini khas untuk para krew 'Epilog Syurga Cinta' seluruhnya. Walaupun drama ini mendapat kritikan hebat dari khalayak yang menonton, tetapi kita sama2 sedar dan tahu yang kita semua, terutamanya kalian telah memerah keringat yang bukan sedikit demi membawa drama ini daripada medium kaku di atas kertas ke layar kaca dengan jayanya. Kesempurnaan itu subjektif. Susah payah dan jerit perih kalian berbaloi. Walaupun susah, semuanya ditempuh dengan senyuman. Memang betul2 hadapi dengan senyuman! Masalah banyak, tapi kita tetap enjoy buat job ni! Siap masak lagi!

"Che Mat, buah melaka abang memang yang terbaeklah!"

"Nisha, puding roti dan masak tempoyak semalam memang... fuh! Betul sedap! Kena blajo masak dengan deme le jawabnya! Huhuhu"

InsyaAllah, walaupun kita terlanjur menjemput neraka dalam perjalanan mencari 'syurga' ini, namun kita masih boleh berbangga dengan kesemua kita kerana mampu bertabah! Kerana kesempurnaan itu adalah subjektif, maka epilog ini adalah sungguh sempurna!

2 comments: