Sunday, August 15, 2010

Diari Ramadhan ( II )

HARI ini sungguh penat! Sudahlah bersahur dengan air suam + kurma sahaja, sepanjang tengah hari sampai ke petang pula merayau sekitar 'Kolumpo'. Huhuhu... letih campur seronok sebenarnya. Dah tak lama tak berjalan ke mari dengan Mimie. Sedangkan semasa menuntut dulu, hampir setiap hari kami menjejak ke sini. Berjalan dengan Mimie seakan menelusuri kembali suatu kehidupan yang telah pun tertinggal di dalam relung masa yang telah berlalu... ada secebis sendu di situ. Namun aku sungguh bersyukur kepada RABB kerana ehsan-NYA memelihara hubungan aku dan Mimie sehingga ke hari ini. Alhamdulillah...

Mulanya kami ke Putra, mencari tiket untuk berpulang ke Terengganu kelak. Syukur sungguh, masih ada tiketnya! Tak kiralah tiket tu adalah untuk bas dua tingkat yang cukup aku tak gemar, tak kiralah tiket tu bertarikh malam raya di mana aku akan sampai ke kampung pada hening pagi Syawal yang indah... selaut syukur aku panjatkan kerana berpeluang beraya bersama keluarga. Rindu sungguh rasa hati. Destinasi seterusnya kami merayau ke Jalan Tunku Abdul Rahman. Wah, seronok sungguh mencuci mata! Dalam beringat nak intai2 sahaja dan membeli kemudian selepas dapat gaji, masih sempat aku sambar sepasang baju kurung berwarna biru putih. Huhuhu... cadangnya tahun ni nak kebaya merah dan baju kurung kuning. Lain pulak jadinya. Kebaya merah cancel! Nak cari baju kurung kuning je lepas dapat gaji nanti.

Sudah tu, aku mengenang dua berita baik... satu, sahabat baik zaman sekolahku yang baru sahaja menyandang status isteri pada bulan 3 yang lalu, alhamdulillah! Bakal menyandang gelaran ibu pula. Segala puji2 pada ALLAH yang melimpahkan rezeki dan khabar gembira kepada hamba2-NYA... keduanya, sahabat zaman di akademi (tentu sahaja keduanya masih sahabat sehingga ke hari ini) pula bakal melangsungkan hari bahagianya selepas raya ni. Nak jadi isteri orang sudah sahabat aku yang manja dan degil ni! Huhuhu... aku sedang mendoakan yang baik2 untuk kalian.

Buat Mimi Aima Mamat yang bakal menjadi seorang ibu dan Nurjihadah Baharuddin yang bakal menjadi seorang isteri, berkat bulan yang mulia ni, semoga kalian dilimpahi rahmat. Selamat menjadi ibu dan isteri yang baik dan membahagiakan keluarga baru kalian. Amin...! (^_^)
ALLAH
Tuhan yang sarat dengan Ar-Rahman dan Ar-Rahim
KAU saratkanlah pula hati kami dengan cinta yang tiada musim surutnya
Kasih yang tiada musih luruhnya
Kesetiaan dan kejujuran yang mekar laksana musim bunga
Kami memohon dengan penuh kerendahan jiwa seorang hamba
RABB
Kau ikatkanlah ijab kabul Haniff dan Nurjihadah ini
Agar terpatri abadi
Mekar harumannya hakiki
Menyihir inderia dengan kasturi musim semi
Sehingga KAU menjemput kami kembali

RABB
Tuhan yang sarat dengan Al-Khaliq dan Al-Muhyi
Telah KAU perkenankan wujud suatu jasad yang berasal dari setitis air
KAU limpahkan suci kasih-MU
KAU hadiahkan gembira yang tiada tara buat seorang bonda
Dengan penuh rasa malu kami meminta
KAU selamatkanlah sembilan bulan ini
Perkenankanlah pula kelahiran yang teristimewa sesudahnya
Buat zuriat yang halal
Sang cahaya mata belahan jiwa yang menghilang duka
Amin... Ya, RABB

2 comments: