Thursday, March 10, 2011

Kisah Duri Dalam Daging


SETIAP kali aku bersusah hati, aku akan berbaring diam-diam, memejamkan mata lalu mula muhasabah diri. Aku sedar, aku manusia yang penuh dengan kekurangan. Adakala aku tanyakan pada diri sendiri.

"Adakah aku seorang manusia yang teruk? Adakah aku seorang kawan yang teruk? Adakah aku seorang pekerja yang teruk? Adakah aku seorang anak yang teruk? Adakah aku seorang kakak yang teruk? Adakah aku seorang adik yang teruk? Adakah aku seorang kekasih yang teruk?"

Susulan kepada soalan2 ini pula ;

"Adakah aku boleh berubah? Adakah aku perlu berubah?"

Dan seterusnya aku jadi tertanya kembali ;

"Adakah aku akan menjadi seorang ibu yang teruk? Adakah aku akan menjadi seorang isteri yang teruk?"

Aku sungguh gagal menemukan jawapan. Aku sungguh-sungguh keliru. Apabila sesuatu berlaku dalam hidup ni, aku akan jadi hairan dan tertanya-tanya ;

"Adakah aku yang tak sesuai hidup dengan orang? Atau orang yang tak sesuai dengan cara hidup aku?"

Sejak seminggu dua kebelakangan ni aku mula rasa bosan. Bosan yang teramat2 bosan. Selepas 24 tahun 3 bulan dan 15 hari wujud bernyawa dalam jasad ni, tak pernah lagi aku merasai kebosanan yang teramat seperti ini. Banyak perkara yang menyusahkan hati aku. Ya, aku sedang amat bersusah hati. Aku amat bosan... amat penat... amat ingin menangisi... amat ingin melepasi.... amat2.......

Aku sudah menghampiri tahap mampu mencederakan sesiapa saja yang berada berhampiran dengan aku. Bila-bila masa saja aku mungkin akan merosakkan segalanya. Hubungan kekeluargaan, percintaan, persahabatan, pekerjaan... bila2 masa sahaja! Aku tak pernah lagi merasa sungguh rapuh seperti yang aku rasakan sekarang. Aku bersusah hati tentang mak. Sejak ayah ditukarkan jauh ke Balai Bomba Cheneh, Along bertugas di Penjara Sungai Buloh, Kak Long di Putrajaya, Mifdhal di Batu Rakit, Arrif pula berulang alik tak menentu masa dari Gong Kapas, sedangkan aku di Subang Jaya, mak sedang bersendirian di rumah. Mak kurang sehat. Sakit lututnya tak pernah surut. Aku bersusah hati mengenang ibunda yang sendiri menguruskan makan minumnya. Kasihannya ibuku. Jadi adakah aku anak yang teruk kerana memilih untuk berjauh darinya?

Aku bermasalah dengan teman-teman serumah yang enggan berkerjasama mengemas rumah. Setiap kali berpulang, hati aku meruap-ruap antara letih, rimas dan terkilan. Ada seorang teman pula bakal melangsungkan hari bahagia, malangnya aral melintang di tengah jalan, aku tak dapat ke sana. Dia mula meroyan, merepek semahu hatinya. Aduhai... kau memang duri dalam hati aku. Sakit sungguh terasa dibuat kau. Dari zaman belajar sampai sekarang! Ada seorang teman pula di pejabat, menuduh aku tak ikhlas dan ego dalam bekerja. Padahal kenalnya dengan aku baru mencecah sebulan dua, sudah berani dia melabel aku. Sumpah! Keikhlasan ada perkara yang cukup sensitif buat aku. Kerja adalah ibadah, itu pesan ustazahku dulu yang masih aku pegang kemas! Marah sungguh aku dibuatnya. Jadi adakah aku kawan yang teruk kerana memilih untuk merasa marah dan terkilan?

Aku sudah merasa cukup penat untuk bercinta. Cinta selalu membelenggu aku dengan perasaan yang tak enak dan berfikir yang bukan-bukan. Jadinya aku ingin terus kahwin dan hidup aman bersama suami dan anak-anak. Jadi adakah aku seorang kekasih yang teruk apabila aku menyusahkan kesayanganku yang cukup baik itu untuk menukar kerja dan mengahwini aku dengan secepat yang mungkin?

Aku suka dengan kerja aku. Suasana kerja yang cukup baik dan harmoni. Asuhan boss menyebabkan aku merasa seperti keluarga dengan rakan sekerja. Tapi aku bosan kerana ada sesuatu yang tiada dalam berkarya di sini. Aku ikhlas berkerja di sini tetapi jiwaku lampus. Adakah aku pekerja yang teruk kerana tidak mahu menggembirakan hati dan redha dengan apa yang aku ada?

Tempat kerja jauh dan aku kerap menyusahkan teman-teman untuk menghantar dan mengambil aku dari tempat kerja ke rumah. Terima kasih terutamanya kepada Ard, kerana paling berjasa. Tak lupa juga Kak Ila, Veronica, JC, Yat, Suwarni, Ee, dan ramai lagi yang telah berjasa menumpangkan aku. Aku segan sebenarnya terhutang budi begini. Aku sedang berusaha menyudahkan lesen dan mahu membeli kenderaan. Tapi tersepit pula dalam pilihan sama ada mahu membeli motor atau kereta memandangkan ekonomi aku masih belum cukup stabil. Jadi adakah aku seorang manusia yang teruk kerana selalu berfikir banyak dan bersusah hati?

Jawablah bagi sesiapa yang mengenali aku ini ;

"ADAKAH AKU BEGITU TERUK???"

4 comments:

  1. hai..! kami rara..
    beratnya masalah..
    ape pun redah saja kehidupan...!
    minta pada Allah dan terus berusaha... ;)

    ReplyDelete
  2. tak pon...drg tu je rasa ko trok..lantak depa lah N..yg penting ko buat keja ko n hepi sokmo k..

    bla kelik KL nti jom gi mkn ABC...huhu

    ReplyDelete
  3. tak la.. ko tak terok mana pn.. jgn fikir terlalu byk.. just do ur work..
    psl pilihan, klu anne slalu kuar n pegi mcm2 tempat, belilah moto utk mengelakkan jam dsb..
    yg pnting, jg keselamatan..
    chill babe.. ;p

    ReplyDelete
  4. Terima kaseh semua di atas sokongan...
    Sob...sob...sob!
    Saya amat terharu dan hargainya.
    :')

    ReplyDelete