Thursday, May 6, 2010

Pergi...


AKU ingin sekali memasukkan dua tiga helai pakaianku ke dalam beg sandangku yang mula lusuh warna hitamnya dan kemudian menaiki tren ke Perlis. Keinginan ini telah aku pendam sejak aku mengenali seorang teman di tempat studi seputar tahun 2007. Aku ingin menaiki tren ke Perlis, tanpa sebarang persediaan melainkan beg berisi dua tiga helai pakaian saja. Menapak menengok suatu tempat yang tak pernah aku singgahi selama 23 tahun 6 bulan aku hidup.

Sudah terlalu banyak kali aku menyuarakan keinginan ini kepada sahabat terdekat namun malang untuk aku kerana tak ada sesiapa pun sudi temani aku. Aku hanya pingin seorang teman temani aku mengatur langkah kerana jalan terasa canggung sendirian. Tapi itu bukanlah sebab kenapa hasrat ke Perlis masih belum aku lunasi. Entah kenapa walau keinginan aku sungguh kuat untuk mengembara, aku seperti lampau banyak berfikir. Ada saja yang menghalang.

Aku ingin naik tren ke Perlis hanya untuk sehari dua. Aku ingin menikmati suasananya, ingin merasa pemandangannya, ingin katakan pada anakku kelak :

"Mummy pernah ke Perlis naik tren. Asyik sekali pemandangannya, asyik juga suasananya..."

Selepas ke Perlis, aku ingin naik kapal terbang murah dan membelah awan menuju ke Miri. Di sana ada air terjun yang sangat cantik. Aku ingin sekali menikmati pemandangannya. Mendirikan khemah dan bermalam di sana untuk semalam cuma. Kemudian terbang pulang. Ramai yang bertanyakan dan malas mengikut kerana jangka masanya yang pendek. Tapi untuk apa berlama? Aku cuma ingin merasa menghirup udara yang berbeda untuk seketika kerana serasa jemu memijak tanah yang sama.

Selepas ke Sarawak, aku mahu naik feri di Langkawi. Juga untuk semalam dua. Seterusnya ke Cameron Highland. Semalam dua juga. Tidak akan lebih lama dari itu. Untuk masa depan, aku pingin sekali sambung studi di Indonesia. Ini impianku sejak zaman kanak. Entah kenapa, aku mahu merasa tinggal di negara jiran itu. Barangkali juga tidak begitu lama. Usai studi, aku akan berpulang semula ke tanah air dan pusing ronda2 satu Malaysia. Ini semua adalah impian aku. Aku mahu jalan2. Mahu jenguk sudut dunia yang lain. Barangkali kalu ada hayat dan rezeki, usai pusing Malaysia, aku panjangkan langkah pula ke tempat2 lain. Ada beberapa buah tempat yang aku impikan untuk lawati. Athen, Rome, Mesir, Jepun dan India. Ini yang utama dalam senarai aku.

Oh, sungguh indah mempunyai keinginan! Aku sungguh2 memanjangkan harap dan doa agar di suatu masa andai hayat masih ada, aku duduk di sebuah kerusi malas di tepi pantai mengadap mentari yang semakin terbenam dan mengatakan ini pada orang2 yang ada di sekelilingku:

"Aku telah menghabisi hayatku dengan menulis dan melihat dunia. Andai aku menutup mata, ia pastilah akan terpejam dengan serapatnya..."

Ya, Rabb... perkenankanlah!

2 comments:

  1. Aku juga begitu sahabat..
    Kalaulah kita dpt sambg studi di Indonesia...
    Kalaulah kita dapat satu kantor...
    kalaulah kita dapat menghabiskan masa bersama melihat keindahan alam bersama...
    Alangkah indahnya...
    Moga-moga amin... :)

    ReplyDelete
  2. Jiha,
    InsyaAllah, sahabat...
    Tp, mana nak campak cik abang kau?
    Huhuhu...

    ReplyDelete