Tuesday, May 18, 2010

Betulkah Katanya Begini...?


KATA orang, penulis ni punya magis sebagai peramal masa hadapan. Seperti apabila seorang penulis barat (maaf, buruk sungguh perangai aku! Cuma ingat fakta tapi tak ingat spesifiknya.) yang menulis tentang kematiannya secara cereka, beberapa tahun kemudian beliau didapati menemui ajal dalam keadaan seperti yang ditulisnya secara teliti tepat 100%. Aku juga masih ingat semasa di tahun empat, aku pernah menulis skrip komedi situasi TV bersama Mimie dengan menggambarkan aku sendiri sebagai watak di mana aku yang tension kerana kerja di 7-11 selepas habis belajar dan di akhir cerita aku akhirnya dapat kerja yang sesuai dengan kelulusan. Oklah... aku betul2 habis belajar dan kemudian kerja 7-11, tertekan dan kemudian alhamdulillah, dapat juga kerja sebagai penulis.

Salah seorang sahabat aku juga pernah mengingatkan secara keras,

"Jangan menulis tentang diri sendiri atau teman-teman dan ahli keluarga. Ia mungkin boleh jadi sumpahan!"

Aku sebenarnya menulis entri ni sebab aku tengah ada satu idea baik punya untuk dijadikan skrip cereka tv! Ia tercetus atas pengalaman sendiri dan aku tersangatlah ingin menulis tapi aku tiba2 jadi seram. Teringat perkara2 yang memungkinkan cerita yang bakal aku garap ni akan menjadi sumpahan pada aku memandangkan ia dalam genre seram/thriller.

Aku jadi nak ketawa sendiri pun ada bila mengenangkan ketakutan aku ni tapi entahlah! Sepanjang 24 tahun hidup, aku banyak baca tentang cerita2 seram kuno dan tonton banyak filem bergenre psiko-thriller dan seram. Walaupun tak adalah BANYAK sangat tapi total angkanya sudah cukup untuk menghantui aku. Huhuhu... koleksi seram pertama yang aku baca semasa darjah dua yang berjudul 'SIRI BERCAKAP DENGAN JIN', paling sarat mencetuskan idea dalam kepala aku. Tapi apakan daya... aku lebih suka membenamkan idea2 yang muncul tu dengan kemalasan dan penangguhan. Dulu masa sekolah, sukalah juga tulis cerpen seram dan kemudian bagi kawan2 baca. Kalau ada kawan2 aku masa sekolah rendah (SK Seri Nilam Chabang Tiga K.Trg/1993-1998) yang baca entri ni, sila hubungi aku ya? Aku rindu kalian! Siap ada kelab peminat aku ni masa tu. bayangkan, kalau aku tak sempat tulis, mereka paksa aku bercerita saja pada mereka. Hasilnya, ramai yang mendoakan cikgu tak masuk kelas dan ada juga yang sanggup tak keluar rehat pasal aku memang jenis yang lepak dalam kelas masa rehat.

Rindu sungguh!

Tapi tu dulu... barangkali kalau aku tulis cerita hantu sekarang ni peminat aku mesti kalangan budak sekolah rendah juga. hahahaha! Yalah, pasal pengalaman yang aku ada pun ala-ala pernah menghiburkan budak sekolah rendah saja. Dulu pernah masa tahun 2 aku tulis sebuah cereka tv yang berkisarkan alam mistik dunia Melayu. Pensyarah aku suka tapi katanya mentah sangat. Terlalu banyak kelemahan yang HARUS diperbaiki. Ideanya saja menarik. Lagi pun aku memang lemah menulis cereka tv dan lakon layar. Jadinya, harus merangkak aku sebelum bertatih berjalan.

Isunya sekarang, betulkah tulisan seorang penulis bisa jadi sumpahan? Ataukah ia sekadar suatu kebetulan yang sangat kebetulan? Aku betul2 nak tahu pasal aku tersangatlah nak tulis pasal idea aku ni! Huhuhuhu... (gelak dengan nada seram) (^_~)

2 comments:

  1. laaa penunggu gunung raya lagi? sudah-sudahlah cerita hantu. Zaman sekarang orang tak takut hantu lagi, zaman sekarang zaman orang takut tengok "cerita hantu" yang ada di Malaya- hantu dalam drama atau hantu di film.

    ReplyDelete
  2. En. Wan,
    Bukan cerita hantu la...
    Psiko thriller.
    Saya mana layan penunggu2 nih!
    Huhuhu.

    ReplyDelete