Wednesday, April 1, 2009

Sebuah Cerita Luka 2...

Pernahkah kalian mempunyai teman yang kalian fikir sudah cukup memahami kalian, tetapi ternyata kalian silap?! Mungkin pernah, mungkin juga tidak. Untuk apa kita berteman? Barangkali untuk berkongsi susah senang... atau juga barangkali untuk memastikan yang kita tidak bersendirian di atas muka bumi ALLAH ini. Semua orang mempunyai pandangan tersendiri. Untuk aku, teman-teman adalah anugerah-NYA. Aku sentiasa berusaha untuk menghargai teman-teman di sekeliling. Kadang-kadang aku terlajak menghargai sehingga terlanjur mengasihi. Mengasihi dengan perasaan yang paling halus. Aku lebih rela hilang kekasih... hilang kekasih, teman masih ada di sisi. Tetapi, kalau hilang teman? Apa lagi yang tertinggal...?
Semalam, aku terasa seperti tertusuk duri. Sakitnya, Tuhan sahaja yang Maha Mengetahui. Di mata seorang teman, aku dilihatnya begitu rendah. Jahat benar aku merasakan diri ini. Lama sudah bersama. Lama sudah berkongsi susah senang... tetapi ternyata tempoh selama itu masih belum cukup untuk kami saling mengenal dan memahami. Aduh! Sakitnya terasa merunjam hati.
Sejak semalam... aku jadi sedikit fobia untuk berteman lagi. Kukatakan begitu kepada adik comelku, Mimie. Aku tak sanggup lagi mengasihi teman-teman dan kemudian dilukai begini. Kata Mimie, janganlah kerana nila setitik, rosak susu sebelanga. Lagi katanya, aku barangkali tidak perlu rawan hanya kerana teman seperti itu. Mungkin Mimie benar... aku akui itu. Namun lukanya masih terasa. Untuk teman-teman, ikhlas kukatakan demi Tuhan! Aku tidak pernah terfikir untuk membawa kalian ke suatu jalan yang merosakkan. Aku jujur bersahabat dengan kalian tanpa ada niat untuk mengkhianati kalian. Jangan hukum aku begini hanya kerana aku mengasihi kalian. Mengertilah... jangan lukakan aku begini....

3 comments:

  1. sabarlah sahabat... orang yang tak dpt menilai diri sendiri lebih buruk dari orang yg dinilainya

    ReplyDelete
  2. Kadang2... perit tapi hakikatnya...
    sahabat juga akan hilang...
    walau kita masih lagi sayang...

    pahit perlu ditelan dik...

    ReplyDelete
  3. Adik Jihaku, sayang...
    Aku mengerti maksudmu, sahabat!
    Semoga kau dan teman2 yang masih ada,
    Akan tetap ada hingga hujung nyawa.
    Amin!

    Kak Romiku...
    Saya juga faham maksud akak.
    Saya dah lama belajar menelan yang pahit.
    Kerana yang manis banyak mengundang penyakit!
    Huhuhu...

    p/s : Semoga teman-teman yang tertinggal kini, bisa menggirangkan hati.

    ReplyDelete