Monday, April 6, 2009

Lagenda Negeri Atas Angin!

Hari ini aku mahu bercerita lagi. Kali ini, Hikayat Si Ego dan Si Tolol! Tersebutlah kisah di sebuah kerajaan Atas Angin, terdapat seorang Sultan, Tuah dan Jebatnya. Tuah seperti biasa, dalam mana2 kisah pun akan tetap memegang watak Si Tolol yang menjilat bontot! Sultan juga seperti biasa akan jadi Si Ego yang hanya tahu memberi dan mengungkit. Si Jebat juga tak ada bezanya, tetap menjadi pemberontak jalanan yang cuba mencari dan menegakkan kebenaran.
Tuah telah dihukum kerana mendapati beliau telah melakukan kesalahan. Lalu Jebatlah yang sentiasa berada di sisi, menemani dan memberikan kata-kata semangat. Oh, pada ketika ini Tuah marah benar pada Sultan. Katanya, Sultan telah mencemarkan maruahnya. Sultan tak adil kerana menghukumnya begitu sedangkan selama ini beliau telah taat setia benar terhadap Sultan. Kenapa Sultan melayan beliau begini?
Mendengarkan rintihan Tuah, darah panas Jebat segeralah menggelegak. Lalu Jebat tekad melangkah ke istana demi menuntut bela atas maruah Tuah yang kononnya telah dipermainkan. Melangkahlah Jebat bersama Dang Wangi. Tetapi, alangkah sakitnya hati Jebat apabila sampai sahaja di istana. Tuah sedang bergelak tawa bersama Sultan. (Sebenarnya Sultan sahaja yang bergelak tawa sedangkan Tuah sedang menjadi badut sarkis dan membuat lawak-lawak bodoh). Apabila ternampak sahaja Jebat, Tuah segera memohon ampun ke bawah duli untuk beredar seketika lalu menarik Jebat di balik sebuah pohon.
"Apa ni, Tuah? Kau cakap marahkan Sultan sebab hina kau?"
"Sultan dah berbaik dengan akulah, Jebat. Dia dah cakap elok2 dengan aku. Aku tak bolehlah nak marah2 lagi."
Jebat tetap Jebat! Peduli apa Tuah dah lembut hati?! Jebat pun tetaplah bersemuka dengan Sultan. Sultan yang diserang Jebat dengan pertanyaan yang bertalu-talu itu teruslah kelu lidahnya. Sultan pun tetap Sultan juga! Menjawablah baginda dengan jawapan2 tipikal yang tak boleh diterima dek akal yang waras. Jebat mulalah nak mengamuk. Tetapi alangkah ironinya apabila Tuah segera membela Sultan.
"Aku faham perasaan Sultan. Baginda tengah bengang masa tu..."
Meluat betul Jebat dan Dang Wangi dengan jawapan bodoh si Tuah tu. Lama2, Jebat malas dah nak melayan makhluk dua orang ni lalu Jebat tikam sahaja kerisnya ke dada Tuah dan Sultan sekaligus. Menyampah sangat dah! Lalu pulanglah Jebat dan Dang Wangi ke kediaman mereka lalu hiduplah mereka berdua aman damai dan bahagia hingga ke akhir hayat.
p/s : Ada ke hikayat macam ni? Tepuk dahi, tanya kawan2 yang tahu...

5 comments:

  1. Ni, jadah apa hikayat macam ni?

    ReplyDelete
  2. Kadang2...
    Terduduk juga dalam tubuh Tuah...
    Malas nak cakap banyak...
    Damailah katakan...
    Sampai tahap kemuncak...
    Itulah masanya Jebat muncul dari dalam diri...

    Siapa tu agak-agaknya?
    Akaklah...
    Maaf dan berbaik tak ada salahnya
    Tapi kalau dah tolol sangat...
    TOLOLLAH JUGAK!

    ReplyDelete
  3. Salam benua,
    Hikayat longkang rupanya!
    Huhuhu... ;-)

    Kak Romiku,
    Begitulah kehidupan.
    Kak, saya dengar Laut China Selatan tengah bergelora...
    Apa cerita?

    ReplyDelete
  4. hoho..teman tertinggal kapal ni?
    apa cerita?
    hahahhaha

    ReplyDelete
  5. Kak Afna,
    Belum jauh kapal tertinggal!
    Cerita yang sama...
    Yang macam dulu juga!
    Hahaha... ;-)

    ReplyDelete