Friday, April 3, 2009

Kata Seorang Lelaki!

Kata seorang teman yang kupanggil sebagai Mr. KK, "bukan rupa paras atau bentuk badan yang dipandang, sebaliknya sopan santun dan elok perangai yang membuatkan hati berkenan." Aku terasa sentap ke hulu hati. Bondaku yang tercinta, selalu berkata demikian kepada aku. Hal ini adalah kerana aku ini bersifat 'jantan' benar! Mana tidaknya, adik-adik dan abangku adalah lelaki. Jadi aku membesar dalam dunia yang penuh kasar secara tidak langsung. Bonda selalu menegur cara jalan, cara bertutur dan juga perlakuan aku. Katanya, nak harapkan rupa memang kuranglah (namun aku bersyukur kerana masih sempurna). Jadi sikap dan tutur yang sopanlah yang dipandang orang. Aku selalu pekakkan telinga bila bonda bercakap. Dah aku memang macam ni, nak berubah jadi perempuan Melayu terakhir macam mana? Tapi, bila hari ini, Mr. KK juga katakan hal yang sama gara-gara aku marahkan mamak roti canai yang acuh tak acuh melayan kami (juga kerana aku hampir menumbuk mamak 'tu), aku terfikir kembali kepada kata-kata bonda. Aku akui, aku memang kasar serba-serbi. Mungkin sebab tu ramai yang kurang gemar berdamping denganku. Tapi, perlukah aku berubah? Sayu juga rasa hati...

4 comments:

  1. Hello I really like your blog, I would like a link exchange with you, I insert your blog to my favorite blogs ;)

    the address of my blog is: http://marcocrupifoto.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. Hai dik sayang...
    ada setengah dari diri kita perlu berubah...
    macam akak jugak...
    berubah untuk lebih baik.. ok?

    ReplyDelete
  3. Ya, kak Romiku...
    Sesetengah dari diri perlu berubah!
    Saya sedang cuba mengubahnya...

    ReplyDelete