Saturday, April 11, 2009

Makyong ke?


Semalam aku dan Kak Wani sempat la menyelitkan diri ke Panggung Eksperimen ASWARA untuk menonton Makyong. Punyalah teruja aku nak tengok pasal pengarahnya bukan lagi yang selalu tu, tapi pembantunya. Kira naik pangkatlah, pembantu jadi pengarah dan pengarah lak jadi penasihat. Aku dah dengar macam2 haru-biru sebelum show. Antaranya, produksi budak2 tahun 3 kali ni dibahagikan kepada 3. Tak macam tahun2 sudah yang ada 1 produksi saja. Ceritanya pun bersambung2... kira 3 malam tu bukan cerita yang sama la. Macam2! Bila dah menonton, aku jadi sesat. Apa punya Makyong ni? Kata Epool, member aku,


"Diorang buat Makyong avant-garde kot, N!"


Rupanya dia pun fikir benda yang sama dengan aku. Yelah, masa produksi Makyong kami tahun lepas tak adalah buruk sampai macam ni sekali. Bayangkanlah, bila dah 3 produksi bawa cerita yang berbeza (walaupun bersambung2) cukup untuk memeningkan kepala khalayak. Ni watak yang mana? Siapa pula dia ni? Macam2 la persoalan yang timbul! Cara mereka menari pun keras semacam (mana taknya, lelaki kena menari tarian perempuan) sebabnya untuk Produksi Muzik pada malam kedua, tak cukup perempuan! Bayangkanlah! Malam pertama untuk Produksi Filem dan Tari pula, merayakan pondan! Pening... pening... pening! Malam ni pula, Produksi Penulisan dan Teater. Tapi aku kena kerja. Tak boleh pergi tengok. Satu hal yang buat aku terkilan, adalah set. Semua pun sedia maklum, Makyong tak memerlukan set yang macam2 seperti Bangsawan. 3 perkara yang paling utama adalah bulatan, tempat pemuzik dan tempat jong dondang. Paling penting sekali tentulah bulatan! Selalunya orang lukiskan bulatan tu cantik2... ini tak! Lukisannya terlalu simple. Macam buat nak tak nak saja. Satu lagi, suara pelakon. Satu apa pun tak dengar. Macam bercakap sesama sendiri saja. Aduh! Tekanan betul. Jong dondang pun satu hal. Seluruh pelajar tahun 3 yang tak berlakon pergi jadi jong dondang. Bunyi suara diorang pun dah bergema satu panggung. Bingit! Pulak tu, duduk bergurau senda, bersembang, keluar masuk sesuka hati... oi, hormatlah sikit pada khalayak yang tengah tengok awak ni! Aduh, tak dapat nak cakaplah! Kecewa rasa hati... Paling penting, aku tak salahkan pelakonnya... pasal diorang dah buat yang terbaik! Siapa yang salah, sendiri mau ingatlah...!

p/s : Mungkin betul cakap Epool! Diorang buat Makyong avant-garde agaknya!

5 comments:

  1. Hahaha, mak yong avant garde, mak yong magnum opus, mak yong virtuoso. - epool

    ReplyDelete
  2. huhu...sian akak yg sesat bersama-sama!

    ReplyDelete
  3. yang penting Mak Yong dah berlalu. Avant garde ke atau tak...terpulang pada pdangan masing2. pasal Set, itu kena tanya budjet ASWARA. Produksi bermati2 wat itu ini. Apapun...ini je yang dapat kami sembahkan.Orang luar tak kan tahu...cam2 problem.

    ReplyDelete
  4. Ni namanya Mak Yong main sebat bkn avant garde, huhuhuh

    ReplyDelete
  5. Pool,
    Betul... betul... betul!
    Hahaha!
    Camne bleh sesat kat ni? ;-)

    Kak Afna,
    Sian akak...
    Bagusnya kalu akak leh buat Makyong sekali dgn kami hari tu!

    Gadis Comel,
    Aku paham...
    Bukan pe, lukis bulatan tak ada kena mengena dgn budget pun.
    Apa2 pun tahniah ye?
    Aku tau korang dah berusaha! ;-)

    Dik Jihaku,
    Begitulah sahabat!
    Yang pasti kalu macam nilah rupanya...
    Kepala Mama As lebih baik dari kepala Pak Aziz!
    Setuju tak?

    Hahahaha...!

    ReplyDelete