Tuesday, September 17, 2013

Hilang


KADANG-KADANG dalam hidup ni kita memang tak boleh nak dapat semua benda yang kita nak. Oleh sebab itu, kita kena belajar terima, redha, berdoa dan bertawakal di samping berusaha dengan apa yang kita nak. Betul? Tak kisahlah betul atau tak, yang penting sekurang-kurangnya itu yang aku percaya tentang hidup ni.

Manusia.

Adatlah kalau penuh dengan keterlupaan dan kesilapan. Itu normal. Asalkan jangan mudah putus asa dan jangan bangang sangat sampai mengulang kesilapan yang sama. Itu saja konsep kira-kiranya. Bak kata si Poh (Ikyn'z Zahari);

"Hidup ni jangan banyak sangat fikir. Kalau rasa otak dah tepu, jangan cari manusia lagi untuk mengadu masalah. Cari Tuhan. DIA bagi dugaan kat kita sebab nak kita ingat pada DIA. Pasal kita ni manusia yang memang selalu lupa."

Betul kata Poh. Mungkin masalah terbesar dalam hidup aku ni adalah aku TERLALU banyak sangat berfikir. Otak aku perlukan rehat. Aku sendiri perlukan rehat. Berhenti berfikir dan nikmati sahaja hidup ini seperti mana ia perlu dinikmati. Terlalu banyak berfikir pun takkan menyelesaikan masalah 100%.

Usaha. Doa. Tawakal. Redha. Teruskan hidup.

Itu yang terbaik. Untuk itu aku akan berusaha untuk terus memperbaiki kehidupan. Apa sahaja yang akan berlaku pada masa hadapan, biarkan ia berlaku. Apa yang aku tahu, aku akan terus berusaha memberikan yang terbaik. Semoga esok akan terus berbaik hati. In shaa ALLAH.

ALLAH SWT takkan menguji hamba-NYA lebih dari apa yang termampu ditanggung.

Nota otak kanan : Tempoh hari pertama kali cuba aktiviti memancing. Sebelum ini hanya meneman, kali ini mencuba. Ia seronok, mengujakan dan menenangkan. Di saat aku mencampak mata kail, aku juga mencampak segala masalah yang bersarang di otak. (^_^)


No comments:

Post a Comment