Sunday, April 15, 2012

Dandelion [Part 6]



SEPERTI yang dijanjikan, seawal subuh hening yang permai damai lagi Gisher sudah melutut di balai utama istana. Ada Wulan menemani. Namun tak berani dia sama berlutut di sisi lelaki itu. Wulan sekadar duduk di kerusi utamanya. Terletak elok bersebelahan kerusi ayahandanya. Dalam degup jantung yang semakin hebat menendang dada, Wulan seakan berdoa. Berharap dunia akan berpihak kepadanya.

Wulan merenung wajah Gisher yang kelihatan tenang. Langsung tiada riak-riak gentar terlukis di situ. Sedangkan lamaran yang bakal dipersembahkan kepada Sang Bangsawan sebentar nanti mungkin bakal menghantarnya ke pintu neraka. Ke makam pemenggal tepatnya. Lamaran itu boleh jadi lancang. Terpulang kepada penilaian Sang Bangsawan. Kelancangan itulah yang paling digeruni Wulan. Apalah usaha dan daya dia seandainya benar Sang Bangsawan menghantar Gisher kepada Si Pemenggal untuk memisahkan kepala dan nyawa laki-laki itu dari tubuhnya.

Wulan spontan menekup muka!

"Anggunku..."

Perlahan dia kembali mengangkat muka, seolah-olah panggilan Gisher sebentar tadi tamsil jemari yang mengangkat dagunya. Wulan merenung tepat ke dalam mata Gisher. Laki-laki itu mengukir senyum manis. Wulan jadi ingin tersenyum juga.

"Jangan bimbang."

Wulan mengangguk. Iya, jangan bimbang! Mengapa harus bimbang? Mengapa mesti membayangkan yang bukan-bukan? Jika tangan berani dia hulurkan, mengapa kesan selepasnya juga tidak berani digenggam?! Dengan niat begitu, Wulan kembali tenang. Rasa berani untuk mempertahankan cintanya kembali menguatkan jiwa.

Ruang dewan utama semakin cerah. Mentari sudah membentangkan sinar keemasannya dan tersalur pula ke dalam dewan melalui ruang-ruang di antara jendela. Para pembesar istana sudah mengambil tempat masing-masing. Begitu juga dengan Sang Bangsawan dan Enu Juarsa. Tergambar jelas di wajah semua orang akan kehairanan yang membukit. Oh, menggunung barangkali.

Nyx pula sedang berdiri di suatu sudut, menahan debar yang hampir pecah!

"Ada apa?"

Begitu suara Sang Bangsawan. Gisher menundukkan muka sedikit, tanda hormat sebelum membuka mulut. Sekilas sempat dia menjeling ke arah Wulan. Tergesa-gesa Wulan tersenyum, tanda memberi kekuatan.

"Ampunkan patik andai mulut patik terlalu cemar untuk membuat suatu permintaan kepada tuanku."

"Katakan," aju Sang Bangsawan.

Enu Juarsa berkalih punggung, mencari letak duduk yang selesa. Dia tampak berminat untuk mendengar permintaan yang bakal dimuntahkan Gisher. Sudah berlutut sembah awal pagi begini, pasti ada hal yang besar.

"Patik dan sang puteri sudah terlajak hati. Inginlah patik yang hina ini memohon restu tuanku bagi memetik sang puteri sebagai hiasan hidup patik!" Tegas dan jelas susunan kata-kata yang meluncur keluar dari bibir Gisher.

Sepi.

Dewan seakan baru lepas diserang garuda. Sepi, sepi dan sepi untuk beberapa ketika. Enu Juarsa, Sang Bangsawan dan seluruh pembesar seperti baru disapa Kelembai. Diam mematung semuanya. Tiba-tiba Enu Juarsa bangun lalu menarik pedang keluar dari sarung. Nyeri bunyinya menyebabkan Wulan turut bingkas berdiri.

"Tahukah kamu, bunga yang kamu minta untuk disunting itu adalah bunga yang kembang di dalam tamanku, milikku?!"

Wulan langsung berlari dan berdiri bersebelahan Gisher.

"Aku bukan milikmu, pangeran. Aku tidak pernah bersetuju. Maafkan aku..."

Dengan kata-kata itu Gisher segera mengeluarkan ukiran kristal berbentuk hati dari saku dalam bajunya. Terbeliak mata Sang Bangsawan.

"Mari selesaikan hal ini secara laki-laki!" Bentak Enu Juarsa.

Sang Bangsawan mengangkat tangan. Di wajahnya terlukis segala keruh. Dia lalu mengeluh. Enu Juarsa masih marah. Terasa dirinya diperkecilkan.

"Apa benar orang suruhan ini adalah pilihanmu, Wulan?"

Enu Juarsa ingin memekik mendengar soalan itu. Tambah ingin mengamuk apabila melihat anggukan Wulan. Tetapi dia menahan diri. Cuba ingin terus melihat sandiwara ini.

"Bagaimana kalau ayahanda menolak?"

"Lalu aku akan humbankan tubuhku ke Jurang Agam! Biarlah takdirku berakhir di situ..."

Ada sendu di hujung suara Wulan. Hatinya terasa walang. Melihatkan itu, Gisher lalu bangun dan berdiri di sebelahnya. Seakan cuba memberikan kekuatan melawan dunia demi cinta mereka.

"Baiklah, kalau begitu aku terima permintaan Enu Juarsa. Beranikah kamu menyambut penyelesaian secara laki-laki yang dihulurkan Enu Juarsa, wahai orang suruhan?"

Gisher mengangguk tanpa kata-kata.

"Malam akhir sebelum sumpahan Wulan berakhir, kau dan Enu Juarsa akan bertarung di pinggir Jurang Agam. Siapa yang tewas akan melepaskan dan siapa yang menang akan menyunting puteriku."

"Aku setuju!" Bertingkah suara Enu Juarsa dan Gisher menyahutnya.

"Tetapi ingat, seandainya kau tewas wahai orang suruhan, kepalamu akan kupenggal! Dan seandainya kau menang, aku tidak mahu lagi melihat walakin bayang-bayang kalian berdua di daerah ini. Kalian berdua mesti pergi!"

Wulan spontan mengetap bibir.

2 comments:

  1. gilalah, manalah N dapat ayat2 cenggitu. akak terteruja plak..teringin nak garp ayat cenggitu, tapi serius tak pandai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. haizz... malu sudah nih!
      Terima kaseh atas pujian.
      Banyak lagi yang N kena blajo dan asah, kak.
      Akak,
      Paling terima kaseh atas sokongan!
      Sob...sob...sob! (terharu)
      ^_^

      Delete