Thursday, November 10, 2011

Dandelion [Part 1]



WULAN memegang kristal berbentuk hati itu dengan kedua palma tangannya. Anak matanya lurus menunak ke hadapan. Jauh membatasi relung masa, jauh mengatasi rasa. Tiba-tiba ulu hatinya terasa perit. Wulan spontan terduduk dan memegang dada. Dengan keluh kesah yang terhambur perlahan, Wulan meletakkan kristal berbentuk hati itu kembali ke atas meja. Meja indah yang berukir. Dia langsung menangkap pemandangan seluruh kamarnya. Serba indah, mewah dan bisa dikatakan menjadi idaman setiap anak gadis di jagat raya.

Rasa perit di ulu hatinya masih bersisa. Keluhan di bibirnya juga terusan bersisa. Wulan sedar tindakannya mengeluh serupa itu tidak molek. Namun bagaimana dapat ditahan rasa jiwa yang sedang sarat direndam luka? Wulan bukan anak gadis sebarangan. Dia puteri tunggal yang terlahir di dalam sebuah kerabat bangsawan. Namun kelahirannya membawa khabar duka buat seisi desa. Dia lahir bersama sebuah sumpahan yang amat keras. Menjelang usianya 21 tahun, sekiranya dia masih belum disunting mana-mana pria, dia wajib dibunuh. Jasadnya perlu dihumban ke dalam Jurang Agam yang amat dalam dan menyimpan arus yang cukup bergelora di dasarnya. Tidak boleh tidak! Atau gempa dan nyawa setiap penduduk desa sebagai galang gantinya.

Semenjak sumpahan itu termetri, ayahandanya telah mengupah para bijak pandai untuk menempa sebuah kristal berbentuk hati yang akan menjadi mahar pernikahannya sebelum usianya menggenab 21 tahun kelak. Si Bangsawan itu juga telah memukul canang dan memaklumkan bukan sahaja ke seluruh desa malah ke seantero negara supaya mana-mana keturunan bangsawan sepertinya ada berkenan menjadikan waris perempuannya itu sebagai suri kelak. Jasad kecil itu semakin membesar dan setelah musim silih bergantian, tanpa Si Bangsawan sedar, anak kecilnya sudah membesar dan semakin ranum namun masih tiada lamarannya yang bersambut.

Wulan sering bermimpi akan kristal berbentuk hati itu sudah pun bertukar tangan. Namun apabila alam rasian ditamatkan usai dia bangun dari tidur malam, dia menyedari yang kristal berbentuk hati itu masih terpaku di antara bilah jemarinya. Wulan semakin rawan. Menjadi buntu dan tidak tahu apa lagi yang wajar dilakukannya. Tempoh untuk dia hanya berbaki lagi 3 purnama. Lagi 3 purnama usianya akan genab 21 tahun. Wulan tidak ingin mati dalam keadaan yang begitu tragis. Terhumban ke dalam jurang yang takjub dalam dan jasadnya berkecai tak bertanda. Dia kadang-kedang dihiris terkilan dengan sikap ayahandanya yang masih memilih keturunan bangsawan dalam keadaan yang sudah segenting ini.

Wulan kembali berdiri. Dia menyebak jurai langsir yang menutup separuh jendela kamarnya. Anak matanya tertancap pada sebatang tubuh sasa yang sedang asyik mencuci kuda di hujung bawah sana. Sudah hampir dua purnama Wulan terpanggil untuk memerhatikan sang pria itu. Melalui suatu risikan yang dikawal rapi, Wulan mengetahui nama sang pria itu adalah Gisher. Gisher berasal dari sebuah wilayah yang jauh ke utara dan dilahirkan di dalam keluarga peladang tani. Sejak pertama kali Wulan tertikam anak mata Gisher yang bening coklat jernih itu, dia sejujurnya telah tumpas lemas dalam sebuah perasaan yang amat indah.

Wulan sungguh ditusuk gundah. Bagaimanakah dapat dia memaklumkan pada ayahanda dan bondanya bahawa dia Puteri Wulan telah jatuh kasih pada Gisher, sang peladang yang kini menjadi penjaga kuda di istana...?

Bagaimanakah...?!

No comments:

Post a Comment