Monday, February 21, 2011

Nilai Sebuah Karya


AKU jadi terkenang. Sekarang aku merupakan salah seorang dari panel skrip untuk sebuah syarikat penerbitan. Jadinya, selepas berpeluang mengedit, membaikpulih dan menulis untuk beberapa episod drama sahaja sebelum ini, aku dan panel lainnya diberi peluang untuk menulis skrip ZOO : The Series yang akan ditayangkan di ASTRO Ceria tak lama lagi. Semalam hari terakhir pengambaran dan sekarang kami masih bergelut dengan proses mengedit. ^_^

Aku teruja bukan apa sebenarnya, tujuh dari skrip 13 episod ini ditulis oleh aku, dengan bantuan idea dari teman sepanel lain tentunya. Aku jadi tak sabar untuk menantikan respon dari khalayak. Amat sukar untuk menghasilkan skrip drama kanak-kanak. Aku hampir separuh mereng dibuatnya. Sampai budak-budak di pejabat ni pun dah naik buat tak tahu saja bila aku meroyan. Huhuhu... segan. Kawan2 dan kalau ada pembaca yang dah ada anak tersesat di laman ini, saya mohon sila bagi sokongan apabila ZOO : The Series ini ditayangkan kelak. Walaupun penghasilannya masih banyak kelemahan di sana sini, namun saya akan mengambilnya sebagai panduan pengalaman untuk berusaha dengan lebih baik selepas ini!

Apa yang aku cuba nak ceritakan sebenarnya adalah, sedang dalam mengisi keterujaan menunggu hasil penulisanku ini menjengah kaca tv, aku sedang mengenang ketika berada dalam "NERAKA PeTA" dulu. Kami menggelarnya begitu. Huhu... Betapa tidak, aku menghabiskan masa sekitar dua minggu untuk menyiapkan novel 300 m/s. Seminggu langsung tak tidur dan tak ke mana. Tercatuk mengadap Blackie kesayanganku yang setia berkhidmat. Paling dahsyat, aku berusaha untuk tidur selama 5 minit pun sampai tak boleh. Hati terlampau rungsing, langsung aku bangun sambung mengetuk papan kekunci komputer riba kesayanganku ini. Hasilnya, pada hari penyerahan naskah projek akhir ini, aku telah bertukar menjadi Zombie Penara! ( Penara adalah nama pangsapuri tempat tinggalku di Cheras ).

Aku telah mencurahkan segala-galanya untuk naskah ini sesungguhnya. Pengetahuan, perasaan, pokoknya semua! Walaupun masih terlalu banyak kelemahan dikesan apabila aku ulang baca, namun naskah ini lampau istimewa buat aku. Aku telah mencabar seluruh kemampuan diri sesungguhnya untuk merealitikan naskah ini. Ia amat istimewa! Naskah berkulit tebal berwarna kuning berjudul 'KAMIL HIJRAHMU' ini mewakili impian, harapan, cita-cita dan keinginan aku. Ia adalah kekuatan aku. Setiap kali aku menyentuhnya, aku akan mengingati saat yang terindah dalam sudut lain kehidupan yang pernah singgah. Setiap kali membelek lembaran demi lembaran di dalamnya, aku akan berkata pada diri,

"Kau boleh menulis, N! Kau boleh! Jangan sesekali lupakan cita-cita ini... jangan sesekali berhenti!"

Aku semakin dewasa. Aku semakin meniti usia yang akan bertambah angkanya tahun demi tahun. Sebelum bergelumang dalam dunia tulis, aku merasakan tidak ada apa yang istimewa dalam kehidupan. Semuanya berjalan mengikut keperluan dan perancangan. Lahir, membesar, belajar, bekerja, membina keluarga dan kemudian mati. Apabila sekali aku mula merangka kata, menghimpun aksara dan tenggelam dalam naratif sebuah karya, aku jadi hidup! Aku kembali bernyawa dan kehidupan aku terasa begitu bermakna. Magisnya dunia penulisan ini... aku sungguh-sungguh ingin kembali menulis. Kekuatan, meresaplah ke dalam khali nyaliku... aku amat perlu. Jiwa serasa semakin lumpuh lampus.

Nilai sebuah karya, ia membaur dalam lautan emosi seorang aku...! Masih belum kamil hijrahku... T_T

6 comments:

  1. Apa2 pun tahniah shbt... tahniah kerna menjadi antara panel skrip & tentunya Kamil Hijrahku yg sememangnya kau bangga dan tabik dgn ko!

    ReplyDelete
  2. Jiha,
    Terima kasih, sahabat!
    Atas sokongan sepanjang masa...
    Aku sangat menghargainya!

    Ko pun terbaik!

    ReplyDelete
  3. kiranya N lebey ke depan dari akak dari segi penulisan. itu yg bagus. pengalaman tu penting utk maju ke hadapan..

    ReplyDelete
  4. Kak CT,
    Entahlah, kak...
    Cumanya bila cita2 asal tu memang nak jadi penulis novel dan cereka,
    Jiwa memang rasa tak berapa cocok bila menulis skrip.
    T_T

    ReplyDelete
  5. N amiklah sket masa tuk menulis nvl...tak leh ke g2???

    ReplyDelete
  6. Kak CT,
    Bukan tak boleh...
    Tapi entahlah, kak.
    Jiwa aku semacam sungguh sekarang ni...
    :(

    ReplyDelete