Monday, March 29, 2010

Buruk Sangatkah...?

KADANG-KADANG aku tertanya2 sungguh... buruk sangatkah menjadi aku? Asal orang tengok saja muka aku, mesti lama2 akan keluar ayat ni dari mulut diorang,

"Nak aku make-overkan kau tak?"

Aku geleng2 sambil senyum saja. Apakah salahnya... apakah buruk benar kelihatannya kalau aku hanya betah menyarung jeans dan t-shirt saja ke tubuh ni? Aku pernah cuba melaram, pakai comel2... tapi tak sesuailah dengan jiwa. Untuk apa kelihatan elok tapi hakikatnya aku sendiri tak selesa. Sejak bekerja, aku mula melanguk depan almari (perkara yang aku tak pernah buat seumur hidup!) memikirkan baju apa yang dipakai supaya kelihatan lebih elok dari biasa. Tapi... aku tak suka. Aku suka menjadi aku yang bangun pagi, mandi, sarung baju dan jalan. Aku ambil masa setengah jam saja untuk semua tu. Kadang2 sempat sarapan lagi. Pukul 8 aku bangun, 8.30 dah boleh keluar umah. Sekarang dah tak boleh. 7.45 dah kena bangun. Pilih baju, pakai make-up (kerja pejabat katanya) kemudian baru keluar umah.

Aku tak betah selalu begini. Aku pernah ke pejabat sesempoi yang mungkin. Terbeliak mata semua orang melihat aku selekeh begitu. Bila esoknya aku pakai elok2, ada akak menegur,

"Barulah sedap mata memandang..."

Sedap mata memandang, sedap ke hati aku merasa. Aku tahu, semua orang perlu berubah. Perlu lebih matang dan dewasa. Perlu tahu tatacara. Tapi adakah apa yang kita pakai, cara kita bertutur dan perilaku kita yang sopan saja yang menjadi kayu ukur betapa baiknya kita sebagai seorang insan? Aku seorang yang kasar, cakap kasar, perilaku pun kasar (macam jantan kata bondaku) malah, pakaian pun selekeh (berselipar jepun, jeans dan t-shirt, tudung pun main sarung je, tak pandai nak belit2, taruk pin kilat2). Jadi adakah aku ni manusia yang tak sempurna dan elok jadinya?

Kalau kesempurnaan itu dinilai dengan perkara yang cantik, indah dan baik2 saja... aku fikir, aku lebih bahagia menjadi yang tidak sempurna...!

1 comment:

  1. Oh shbat... terkdng aku pun merasakan apa yg kau rasa....
    Abaikan semua itu yg penting ko selesa dgn apa yg ko pakai. Tak guna cantik dipandangan org tetapi sakit di hati.
    Sekurang2nya ada yang lebih teruk berfesyen dari ko. Ko paham kan.....

    ReplyDelete