Tuesday, March 30, 2010

Aku Pilih Derita...!


AKU masih percayakan cinta! Aku tak mahu jadi hipokrasi... aku tak ingin bikin celaru emosi. Kau selalu bertanya, apa cinta untukku? Dan seperti selalunya juga aku menjawab, sengsara itu adalah cintaku. Lalu kau bertanya lagi seperti hari-hari yang telah berlalu, mengapa cinta harus sengsara? Akhirnya aku akan tetap menjawab, sengsara adalah roh cinta dan cinta adalah roh nyawa. Kemudian kau akan mengangguk dan aku kira itu adalah anggukan mengerti.

Aku pilih cinta. Ertinya aku pilih sengsara. Begitukah? Aku tahu engkau adalah bahagia bagiku... realisnya juga engkau adalah derita. Para sahabat pernah tanyakan pada aku,

“Wahai Sang Ratu, mengapa kau enggan melepaskan...”

Selalunya aku enggan menjawab terus melainkan memilih untuk diam. Mengharapkan nyenyatku bakal memahamkan mereka bahawa aku tidak punya jawapan untuk soalan mereka itu walakin aku sendiri tahu bahawa menipu para sahabat samalah seperti bohong pada nyaliku sendiri. Maka seburuk-buruk penipuan itu tiadalah lain melainkan dengan pendustaan nyali sendiri. Kerana terpukul dengan hakikat sedemikian, aku jawablah juga dengan sukma yang penuh berontak,

“kerana aku pilih derita...”

Meloponglah para sahabat. Sahabat I bangkit dan dengan suara yang memetir keras dia berkata,

“Ratu, kau masih belum temui mata yang bisa membisukan bibir serta qalbimu untuk ribuan tahun lamanya dan kau masih bahagia dengan situasi itu!”

Sahabat II pula terduduk lalu dengan suara yang perlahan campur tegas dia segera melempar bicara,

“Ratu, kau terlalu percaya yang sinar sebutir permata akan tetap dapat ditenggelamkan kilauan selerakan kaca. Kau harus belajar mendongak kepala!”

Engkau... dengarkah kau pada kata-kata para sahabatku? Melewati kuping telingamukah? Sempat singgah ke kesumamukah? Kalau terdengar, aku mohon abaikan. Aku tahu sendiri, tanpa permohonanku pun kau masih tetap jadi patung kencana. Kau hanya bernyawa tika bersamaku, bukankah?

Hari ini, aku enggan mengingati semalam. Aku tak sudi mengenang esok. Walau indah semalam masih bisa membaluti memori hari ini namun aku jijik mengungkit. Esok adalah fantasi. Untuk apa difikiri? Aku tahu hasratku tidak pernah keliru. Kau selalu katakan padaku, indah mempunyai harapan. Harapan adalah sama seperti separuh daripada harapmu telah tertunai. Petikan kecapi euforia mengiringi canaian hari-hari di mana harapanmu terukir di qalbi. Aku menggeleng kepala sekerasnya. Harapan untukku adalah hukuman yang paling kejam. Kau gembira untuk seketika, dan jika pada penghujung waktu kau akhirnya sedar dan tewas merealitikan impian harapanmu, bukankah sakitnya membunuh kesumamu? Mematahkan vitalitimu untuk meneruskan degup jantung. Bukankah?

Engkau selalu mahukan euforia mewarnai nyalimu supaya terukir bianglala di situ walaupun untuk sedetik cuma. Kau tidak tamak, katamu. Kau rela mengisi bahagia walau kau tahu ia tidak akan lama. Namun aku juga enggan menurut itu. Kau tahu, aku selalu percaya adalah terlalu indah dilupakan. Ia menzahirkan kerinduan yang tiada padam. Tahukan engkau itu? Untukku, andai bahagia bersamamu hanyalah seketika, maka aku lebih rela memilih derita merinduimu.

Engkau harus tahu. Cintaku tidak buta, tidak juga bermata. Tahukah? Cinta yang tidak mengenal hujungnya. Cintaku tidak punya suara namun tidak pula ia bisu tanpa bicara. Cintaku tidak bersyarat. Cintaku tidak punya permintaan.

Aku hanya punya cinta. Cinta sepenuhnya atau tidak ada langsung! Itu sahaja. Para sahabat juga, ketahuilah perihal cintaku yang tidak ada apa-apa.

Kata mereka, cinta itu puncak hidup. Tanpanya hidup ini tak akan mungkin sempurna. Sempurnakah cinta? Tiada cacat celakah? Adakala tika sakit dan sengsara yang melingkar jiwa menyebabkan aku ingin benar menancapkan bilah pisau di antara jantungku, membelah hati dengan belati, memutuskan urat nadi dengan mata yang tajam berkilauan. Cinta Juliet bisa jadi agung apabila bibir Romeonya mencicip manis setitis racun lalu menikmati saat-saat racun itu enak melalui tekaknya, melewati rongga nyawa lalu mengirimkan cinta ke alam syurga. Seperti mana kasih Romeo juga melayah ke alam dewa-dewa tatkala Sang Juliet membenamkan bilah belati dalam-dalam ke dalam jantungnya. Membelah jiwa dan membawa bersama cinta ke inderaloka.

Cinta mereka menyusuri zaman bukan? Kasih mereka mengatasi batas setempat tidakkah? Dunia mengenal agung cinta mereka. Namun terbuktikah kasih hanya dengan kematian? Andai kematian bisa pasti jadi riwayat yang menghikayatkan cinta, aku rela meletakkan sebutir peluru ke dalam kepalaku. Aku rela benar-benar meletakkan tengkukku di antara siong sang tedung andai mati itu pasti bisa menjadikan cinta itu hak mutlakku. Namun benarkah? Benarkah matiku akan menjamin itu? Aku masih belum dapat memastikan. Dan kerana ketidakpastian itulah, aku masih bisa bernyawa. Aku tetap dapat menghela nafas semahunya dan degup jantungku masih berdetak derita. Aku hanya punya satu cinta. Hanya satu!

Cintamu berbeda semuanya. Cinta kata-katamu berbeda dengan cinta perbuatanmu berbeda juga dengan cinta tulisanmu tetap berbeda lagi dengan cinta hatimu. Aku tak tahu jujurnya yang mana satu daripada beda cintamu itu adalah cinta untukku.

Adakalanya aku gagal membaca namun ada ketikanya aku hanya tahu. Ia berbisik ke dalam sukmaku. Aku sekadar Sang Ratu yang semakin pudar serinya namun masih punya cinta yang tak tersentuh puncaknya! Untuk itu sengsaraku terbasuh dengan bahagia.

Engkau, andai bahagia bagimu adalah pergi dan bersama dengan Dewi yang kau kasihi, aku akan melambai pemergianmu dengan sekalung doa. Berbahagialah kalian berdua sehingga ke pintu syurga. Andai bahagia bagimu adalah sendiri dan melayari penghidupanmu dengan semahu hati, maka aku akan membiarkan kau dengan duniamu sendirian dan memerhatikan kau dari suatu sudut kecil tanpa suara. Aku tetap akan ada untuk menyambutmu andai engkau rapuh dan terjatuh. Kau takkan pernah rebah. Itu janjiku. Jagat raya ini milik cintaku. Terbanglah ke bumantara. Aku tetap berdiri di bentala, bersiaga memastikan sayapmu tak akan pernah patah. Senyumanku milikmu. Dengan itu, bianglala tetap berseri walau tanpa kurrat seperti punya rawi dan cendera. Zulmat masih enteng kusisih pergi.

Engkau, wahai kekasihku. Aku mahu kau mengerti, aku tak rawan bila kau pergi... namun aku terkilan bila kau enggan kembali. Namun aku masih terus menanti. Setia kerana panah cintamu telah sesap ke dalam khali nyaliku. Aku enggan melepaskan kerana sengsara adalah roh cinta dan cinta adalah roh nyawa. Aku masih percaya. Seperti hari-hari semalam dan hari-hari yang bakal mendatang, aku masih tahu yang hasratku tidak pernah keliru.

Andai derita merinduimu itu sebenarnya bahagia, maka aku pilih derita!

1 comment: