Wednesday, July 22, 2009

Salam Selamat Tinggal...

Ini Dania yang sentiasa nak duduk atas riba!

Ini Hakimy yang tak boleh dimarah langsung.

Ini Aisy Amsyar yang sedang dikuarantin seminggu. T-T

Ini Nina Adlyn yang comey!


HARI ini tamatlah sudah urusanku berkhidmat di Pelabuhan Klang. Usai sudah senyum tangis anak2 polos ini kutatapi. Umi (majikanku) telah mendidik kami untuk memanggil kanak2 jagaan kami ini dengan panggilan ‘anak2 kita’. Panggilan ini cukup terkesan apabila aku benar2 telah mengasihi mereka seperti seorang ibu.
Di sini, aku belajar menyelami perasaan seorang ibu. Betapa tidak? Aku mandikan, bancuh susu, tidurkan, salin lampin, cuci berak dan suapkan makan kesemua anak2 comelku ini. Aku mula mengerti bagaimana letihnya seorang ibu dalam proses membesarkan cahaya mata belahan jiwa mereka. Paling runsing, bila anak2 sakit. Aisy Amsyar kesayanganku sedang dikuarantin selama seminggu kerana dijangkiti penyakit kuku, kaki dan mulut. Doaku agar anak comel itu segera sembuh. Aisy adalah anak yang istimewa. Manja tetapi cukup degil. Cara memujuknya mesti halus, baru dia akan menurut. Kesayanganku yang terutama, Adlyn tentunya. Dia benar2 manja denganku. Semua cikgu2 yang ada di sini pun selalu memanggil aku bila Adlyn sampai.
“Cikgu N, tu anak awak dah sampai!”
Duduknya atas ribaku sahaja. Dukungnya pun mahu dengan aku saja. Aniq pun sama. Dia hanya mahukan aku yang mandikan dia. Yang lain2nya juga masih kesayanganku.
Paling membuatkan aku terkedu sebak adalah apabila Adlyn, Dania, Hakimy, Aniq dan Ahmad yang memandangku dengan mata yang berkaca semasa mengucapkan selamat tinggal. Anas juga... aduh! Sayu sungguh hati.
Selamat tinggal aku ucapkan. Selamat tinggal filzah firjani cikgu. Selamat tinggal belahan jiwa penghilang duka cikgu. Cikgu sungguh2 kasih dan pasti merindui kalian. Hatiku benar2 tertinggal di sana. Tertinggal bersama anak2 kesayanganku. Debaran yang seterusnya bakal bermula. Aku akan dapat result akhirku. Ya Allah...perkenankanlah keputusan yang baik2. Doakan aku dan teman2 seperjuangan semuanya, ya? Amin!

No comments:

Post a Comment