Monday, May 25, 2009

Kemuncak Suatu Permulaan!

Tanggal 15 Mei 2005 adalah harinya di mana aku telah bergelar seorang mahasiswa yang memulakan langkah pertama untuk mengejar cita2. Euforia dan ghobar silih berganti selama empat tahun di sini sehingga aku merasa sayang juga hendak melangkah ke hadapan untuk meninggalkan akademi ini di belakang. Naskah kuning bertinta emas itu telah selamat sampai ke tangan En. Z hari ini. Segumpal nafas lega aku hela. Berat beban yang tergalas di pundak selama empat tahun ni telah sampai ke kemucaknya. Cuma ada satu fasa saja lagi yang menjadi garis pemisah antara aku dengan gelaran graduan. Viva! Itu saja yang tinggal. Lewat setahun dari yang sepatutnya tapi aku lega. Bersyukur juga tentunya! Biar lewat dari tidak.
Melewati hari-hari terakhir di sini menyebabkan aku banyak sekali mengenang. Lebih-lebih lagi, dalam aku sibuk mengusung naskah-naskah kuning yang setebal lapan salinan itu dari kereta Epool ke bilik En. Z, aku sempat menjeling ke arah 'adik-adik' yang sedang bergelut dengan temuduga untuk masuk ke sini. Aku sedang menyusun langkah terakhir sedangkan mereka baru bermula. Ironi yang kurasakan membawa aku terbang ke bilik temuduga dulu. Wajah serius En. Wan dan ramah Tuan Haji Rahim yang duduk dihadapanku masih teringat. Dengan kebaya biru berbunga putih (yg masih aku simpan) dan sebuah fail, aku pertama kali menjejakkan kali ke sini.
Hari ini, aku merasa lega yang bukan sedikit. Aku hampir berjaya menunaikan sumpah aku kepada En. Wan. Aku tak tahu kalau saudara benua suluk masih ingat tentang sumpah itu. Tapi aku takkan lupa. Sumpah yang dilafazkan di dalam kamar temuduga itulah yang aku genggam penuh sehingga ke hari ini. Yang menjadi perangsang aku mengatur langkah di sini sesungguhnya. Terima kasih En. Wan dan Tuan Haji Rahim. Tanpa penerimaan kalian, saya tak mungkin capai semua ni. Terima kasih yang sungguh-sungguh terima kasih!
Tuan Haji pernah berpesan begini,
"Alang-alang berdakwat, biar mati bersama aksaranya!"
En. Wan pula pernah mengatakan ini,
"Kalau pun tak jadi sasterawan wanita pertama satu hari nanti, memadailah dengan tidak keluar dari lingkungan penulisan ini."
Aku masih ingat wahai guru-guru. Insya-Allah, aku akan terus ingat. Walaupun aku sudah mahu mengucapkan selamat tinggal kepada dunia pembelajaran ini, kalian doakanlah aku akan mampu menyambut salam selamat datang ke dunia penulisan yang sebenar dengan lapang dada dan azam yang akan terus membara sehingga jaya. Ini adalah kemuncak kepada suatu permulaan empat tahun lalu. Usai dengannya... aku akan memulakan suatu permulaan yang lebih menjanjikan cabaran yang menuntut ketabahan tentunya. Doakan aku selamat berjaya!
Mandala ini tetap mekar dalam wirama khali. Insya-Allah!

4 comments:

  1. tuggu m16 panel

    trut trutt trrruuuurrttt.!!!

    dah ada baju kebal?
    hahahaha..cuak viva aku ni

    ReplyDelete
  2. Selamat bertempur di medan viva.... just chill :)

    ReplyDelete
  3. Epool,
    Aku masih tertanya2 tentang PARAOK?
    Tentang viva, marilah kita sama2 berkongsi cuak!
    Hahahaha...
    Semoga kita masih boleh mengutip cebisan badan yang hancur ditembak nanti.
    ;-p

    Jiha,
    Terima kasih!
    Tolong pinjamkan aku baju kebal ko dulu!
    Hahahaha...
    ;-)

    ReplyDelete
  4. hehehe, siapkan baju kebal!

    aku dah tulis maksud paraok, sila baca dlm blog aku...;)

    ReplyDelete