Wednesday, September 13, 2017

Hijrah


Hijrah adalah sepatah perkataan yang memberi 1000 makna besar di sebaliknya. Bukan senang untuk seseorang itu melakukan sebuah penghijrahan, tidak kiralah bagaimana pun bentuk hijrah itu sendiri. Untuk seorang aku, telah aku berkelana meninggalkan kampung halaman. Sejak berusia 18 tahun. Di usia 31 ini, dengan tiba-tiba aku terasa letih.

Letih.

Letih dengan keadaan yang mendesak, dan paling letih berperang dengan perasaan. Oleh itu, aku dan Bulat berbincang habis-habis dan akhirnya mengambil keputusan untuk berhijrah pulang ke kampung halaman. Ya, kami akan kembali pulang tinggal di kampung.

Bukan mudah untuk buat keputusan begini. Selepas hampir 13 tahun membina kehidupan di kota raya ini, aku sudah lupa bagaimana perasaannya tinggal di kampung. Paling utama, kami perlu membina semula kehidupan di sana. Bila aku luahkan rasa gusar ini, Bulat berkata;

Luruskan niat. In shaa ALLAH kita takkan tersasar. ALLAH akan membantu. Percaya dan yakin. Kita usaha. Selebihnya harus tawakal dan redha.

Dengan itu, hatiku menjadi tenang. In shaa ALLAH kami akan bertatih dan terus berusaha memberi kehidupan yang terbaik buat seorang Daffa. Dia adalah fokus utama kami sekarang. Amanah dan tanggungjawab kami.

Doakan agar kami berjaya.

No comments:

Post a Comment