Sunday, June 27, 2010

Bulan, Laut Dan Kupu-Kupu...

Sejak dari zaman kanak, aku sangat suka dengan serangga. Hobi aku semasa itu adalah menyelinap ke celah2 semak dan kawasan berumput panjang, menguak denai dan mencari binatang kecil ini. Antara koleksi terbaik aku adalah belalang, ladybird, mantis, labah-labah dan kupu-kupu. Aku malah membela semut dan kerengga dari pelbagai jenis. Kesemua peliharaan aku ini kubela di dalam botol jem yang sudah habis jemnya. Kesayangan aku yang paling utama ialah ladybird. Namun apabila usia semakin tumbuh dewasa, aku mula menyenangi kupu-kupu. Tiada apa yang istimewa tentang kupu-kupu. Kecuali sayap yang mengepak kesuraman bertaburan di mana-mana. Oh, dan juga warnanya yang sederhana... serta impiannya terhadap rama-rama!

Begitu juga sejak zaman kanak lagi, ayahanda yang tercinta selalu membawa kami sekeluarga bersantai di tepi pantai. Sementelah aku tinggal di negeri yang sarat dengan pantai menyebabkan aku sudah begitu rasi dengan aroma laut yang masin hangat bercampur hanyir itu. Bau laut sungguh istimewa. Keistimewaan yang menghilangkan segala bauan yang ada... yang melenyapkan segala resah yang beraja...! Dua perkara tentang laut dan pantainya yang paling memegunkan aku adalah tengkujuh dan bulan penuh. Lautan kelihatan begitu dahsyat dan mengkagumkan dalam dua situasi ini. Pernahkah kalian menyaksikan dengan kanta mata sendiri bagaimana dahsyatnya ombak yang bergelombang dan tarian angin ribut yang dimainkan ketika tengkujuh bermusim...? Lautan seakan bergulung dan oh...! Betapa! Pernahkah pula kalian melihat bagaimana panorama ketika malam bulan mengambang penuh tersangkut di dada langit...? Cahaya peraknya yang melimpah ruah, menyelimuti riak-riak ombak sehingga pasiran pantai seakan berkilauan dengan hamparan intan. Aduhai... RABB! Betapa ciptaan-Mu yang Maha Sempurna...

Bulan juga sungguh istimewa. Aku sangat menyenangi malam. Serasa damai dan menyegarkan. Letih peluh waktu siang bertukar damai indah ketika malam menjelang. Sang ratu malam yang sering menemani dada langit yang terbentang seakan membelai dengan cahaya peraknya yang menyentuh. Ada sebuah mitos lama tentang bulan. Kata orang-orang lama, bulan adalah kediaman dewi-dewi. Betapa indah bulan, refleksi kejelitaan dan kesempurnaan para dewi yang menghuni. Lupakanlah seketika kebenaran sains tentang bulan yang hodoh dengan lompang kawah dan hanya membalikkan cahaya matahari semata-mata! Lupakan seketika dan bukalah mata lalu dongaklah ke langit tinggi. Nikmatilah suatu keindahan yang menggoda rasa. Petikan yang aku ambil percaya atau tidak ini adalah kata-kata dari Doraemon kepada Nobita ;

“Sains memang memperkayakan kehidupan manusia tetapi memiskinkan jiwa insan!”

Apa yang aku cuba sampaikan ialah, adakalanya biarkan jiwa menjadi seniman yang dibuai rasa... biarkan cinta mencari langitnya sendiri... dan biarkanlah angin berbisik memainkan irama melankolia...!

No comments:

Post a Comment